George
    jag är nästan på gränsen till att få f i svenska 1 och jag vill helst inte gå om ett helt år på grund av ett ämne. Är det möjligt att läsa om svenska 1 i andra året samtidigt som man läser svenska 2 eller måste man ha godkänt i svenska 1 för att kunna börja läsa svenska 2

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej George,

    om jag förstår dig rätt, så går du på ungdomsgymnasiet, inte på komvux. och då brukar det bli så att man kan fortsätta läsa vidare, trots icke-godkända betyg. Att gå om ett år på gymnasiet är en Stor Förmån och det är dyrt; därför är det sällan elever erbjuds den möjligheten. Det är inte möjligt att få examensbevis utan godkänt betyg i Svenska eller Svenska som andraspåk 1.

    Det som är mest troligt är att du trots avsaknad av godkänt betyg i svenska 1, kommer få läsa åk2 som vanligt, med din klass. Sedan kan du få erbjudande att göra prövning i svenska 1 (eller så kan du själv be om det - för att försöka få godkänt betyg i den kursen).

    Svenska är ett undervisningsspråk och det är en stor nackdel att inte ha godkända kunskaper i undervisningsspråket: alla andra studier i andra ämnen blir lidande av det; det blir svårt att få godkända betyg i andra ämnen om man inte har tillräckliga kunskaper i svenska.

    Mitt råd är att du ber om extrahjälp för att klara svenska språket. Be att få träffa speciallärare; be om extra undervisning och handledning.

    bästa hälsningar

    ANNA