Joseph
    Hej, jag heter Joseph och går i andra ring på gymnasiet, snart är det dgas att välja ett universitet för vidare studier. Jag känner mig otroligt oroad och ganska så stressad över de betyg jag gick ut med i ettan och jag känner att jag kunnde ha presterat mycket bättre. Jag fick endast plockade endast 11,88 i merit vilket är otroligt låg min fråga är om jag fortfarande har möjlighten att komma in på civilekonomiprogramet i örebro eller luleå. Kommer mina betyg inte dra ned mig otroligt mycket även om jag skulle försöka?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Joseph,

    gör så gott du kan, ditt bästa, alltså - i alla kurser du läser. Men än så kan du inte göra. Att oroa sig över de redan satta betygen finns det ingen mening med, utan koncentrera dig på att göra bättre ifrån dig framöver.
    Om du skaffar dig kunskaper i diverse olika ämnen och är allmän bildad, kan du få högt resultat på Högskoleprovet och komma in i HP-urvalsgruppen.

    Men att man får högt resultat på HP befriar inte från kravet på att bli behörig, så godkända betyg i kurserna måste du ändå ha.
    Så, tänk på att lära dig så mycket som möjligt, missa inte lektionerna "i onödan", jag menar låt bli att skolka, och anmäl dig till högskoleprovet - kanske redan till våren. Sedan hinner du göra HP 2 ggr under nästa läsår. Resultat av HP är giltigt i fem år, så om du får högt resultat redan nu till våren, kan du med det söka till högskola till hösten 2019 och även senare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hälsningar och lycka till!

    Mikael SYV