Sara

    Hej, Är kandidatsprogram i kriminologi, Stockholms universitet detsamma som kriminologprogrammet i kriminologi? Alltså leder båda till att man blir en legitimerad kriminolog, för de heter två olika saker.

    • : Hej, men hur blir man då kriminolog, för det är ju ett yrke?
    • Julia : Man blir Kriminolog genom att läsa ämnet "kriminologi" på högskole/universitetsnivå. Bra att även läsa samhällskunskap för att komplettera studier i kriminologi.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    så vitt jag vet finns det ingen legitimation, i Sverige, för kriminologer därför kan man inte bli "legitimerad kriminolog".
    Du får jämföra vilka kurser som ingår i programmen som du är intresserad av.
    Kriminologprogrammet behöver inte nödvändigtvis leda till just Kandidatexamen. Se om det på utbildningens hemsida står att man får ut kandidatexamen eller inte.
    Annars, så kanske det inte spelar så stor roll om man just får ut Kandidatexamen eller inte - förut spelade det stor roll när man endast med kandidatexamen kunde bli behörig till master- och magisterprogrammen (alltså till utbildningar på Avancerad nivå) men nu behöver man inte nödvändigtvis ha kandidatexamen utan man kan komma in på avancerade utbildningar även med 180hp på grundnivå och 3åriga program går just ut på 180hp (om man läser på Heltid).

    Kriminolog är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken; det blir helt upp till arbetsgivare att bestämma vilken kompetens, inklusive utbildning, som ger jobb.