David
    Jag tänkte fråga, det det svårare att få ett bättre betyg på prövning eller när man läser en kurs som vanligt? Som jag förstår det är en prövning mer eller mindre ett skriftligt prov och sedan kanske ett muntligt prov, men det är på hela kursern, jag tänkte bara hur många delprov och inlämningsuppgifter man har om man till exempel läser en kurs på Komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    De flesta tycker det är lättare att gå högre betyg om man läser kursen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Aha, men, brukar det vara ett visst antal prov per 100 gymnasiepoäng? Till exempel 5 prov och 5 inlämningsuppgifter per 100 gymnasiepoäng? Jag är helt obekant med systemet.
    • : Jag tänkte skriva en prövning gentemot läsa kursen men, jag bläddrade genom ett par kurser och det brukar ligga på ungefär 400 sidor, det bara verkar helt sjukt att man skall kunna allt därinne för att få bra betyg.
    • Milla : Det finns inte ngt direkt samband mellan kursens storlek och antal prov; det är upp till läraren att bestämma hur proven är fördelade inom kursen.