Marcus
    Om man går ekonomi programmet inritkning Juridik, är det svårt att bli Jurist efter gymnasiet? är det mycket plugg? är det mycket plugg på högskolan och gymnasiets ekonomi program?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    det är väldigt höga antagningspoäng till Juridiska utbildningar på högskolan. Ja, det är mycket plugg och det är svårt att komma in - man måste i princip ha alla A-betyg (några få B-betyg, kanske, men inte många) för att komma in på Juristprogrammet på Universitetet.
    Just inriktning JURIDIK på Ekonomiprogrammet innehåller bara 2 "rent juridiska" kurser, man blir inte utbildad inom Juridik på gymnasiet, man får bara testa lite på vad studier i juridik handlar om.
    Det är mycket plugg på samtliga Högskoleförberedande gymnasieprogram, därför att de bör förbereda inför studier på högskola/Universitet.

    Mvh
    Julia SYV