Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
är det SYV-ens ansvar?
3Poäng
SYV-besökare
Hej, jag är rätt ny syv på grundskolan; det är mitt första gymnasieval. Jag är rätt förvånad att eleverna är inte jätteaktiva. De missar sina inbokade samtal med mig; de lämnar inte in blanketter heller (i alla fall inte alla). Min erfarenhet är att ca hälften "sköter sig rätt bra" och andra halvan - gör inte det.
Klasslärare gav mig råd att göra hembesök till eleverna, om jag vill få tag på dem eller deras vårdnadshavare, exempelvis för att hämta påskrivna gymnasievalsblanketterna. Är det verkligen SYV-ens ansvar att åka hem till eleverna för att hämna blanketter? Vad händer om jag inte träffar några elever och de inte gör gymnasieval och/eller om gymnasievalsblenketterna saknas?
Tacksam för ett snabbt och utförligt svar!
S.
kort svar på din fråga vore: fråga rektor på din grundskola och gör som rektorn säger (inom rimliga gränser). Det är rektorn som är "ytterst ansvarig" på en skola.
Ett utförligt svar på frågan kan bli hur lång som helst... :) Vi känner till att det ser väldigt olika ut- på olika grundskolor. Mycket beror på hur mycket engagemang "övrig personal" på skolan visar och hur mycket elevernas vårdnadshavare vill bidra med. Gymnasieantagningskanslierna organiserar gymnasieantagning på olika sätt, vilket kan också vara mer eller mindre lyckade "varianter" - mycket beror på hur vuxna "kring eleven" samarbetar med varandra.
Situation nr. 1 Det finns tydlig information både på Gymnasieantagningens-hemsida och på diverse olika ställen, ex. på en SYV-tavla på grundskolan och klasslärare förmedlar att det är viktigt att lämna in påskrivna blanketter i tid - till eleverna och till föräldrarna; föräldrarna besöker föräldramöten och engagerar sig i elevernas skolarbete och i deras gymnasieval. Rektor ger tydliga signaler till all personal på skolan och till elever och föräldrar att gymnasieval är en viktig del i grundskolans verksamhet; hen är tillgänglig och svarar på frågor om gymnasieval och har pågående dialog med gymnasieantagningen (löser löpande alla frågor som uppstår).
Situation nr. 2 Tydlig info saknas... Klasslärare och övriga lärare vill inte engagera sig i gymnasieval /svarar exempelvis att det är SYV-ens ansvar och inte deras/ och pratar inte med eleverna eller föräldrarna om gymnasieval; föräldrarna besöker föräldramötena i "liten utsträckning" och rektor är överhopad med jobb (orkar inte och/eller hinner inte ta tag i frågan om gymnasieval).
Vem som helst förstår att situation nr.1 - det är så som det bör gå till. Men verkligheten är att det - tyvärr - även finns inslag av situation nr.2 på vissa grundskolor.
Som ensam SYV, som dessutom är ny på en skola, är det svårt att i grunden ändra på hela situationen. Du kan bara göra ditt bästa. Du kan också tänka så här: det är frivilligt att gå på gymnasiet. Skolplikten slutar när eleven blir behörig till gymnasiet. Det är ingen som kan vidta några "rättsliga åtgärder" mot dig om du t.ex endast tar emot besök och tel.samtal och E-post från de elever och föräldrar som själva söker upp dig med frågor om gymnasieval (och struntar helt i de som inte visar intresse... detta pga det är frivilligt att gå på gymnasiet). Men, å andra sidan, är ju rektor - din chef och arbetsledare och som anställd måste man lyda sin chef (om man vill behålla sin anställning i alla fall)... men frågan är då också - Vill man behålla sin anställning, om det är en ohållbar och orimlig arbetssituation?
De praktiska tipsen - om man vet att det svårt att få eleverna att lämna in blanketter i tid - kan t.ex vara att: - sätta "dead-line" en vecka tidigare än den riktiga dead-line är; - komma med "skräck-exempel" - få fram en berättelse om en elev som förra året missade söka till gymnasiet och blev utan gymnasieplats - utan att nämna namn på eleven... man kan t o m "hitta på" en sådan historia, för att det har säkert hänt förut och kommer att hända igen... att en elev kan bli utan plats på gymnasiet om hen ej söker i tid... eller i alla fall tvingas gå gymnasialutbildning som hen inte vill gå (för att hen inte i tid sökte till en utbildning som hen velat gå); - bombardera vårdnadshavare med E-post /grupp-utskick/ - om hur viktigt det är att lämna in blanketter i tid; - se om det skulle gå att ta emot inscannade påskrivna blanketter (då kan vårdnadshavare scanna in och skicka elektroniskt); - sätta in särskilda föräldramöte om gymnasieval - ett möte så tidigt som möjligt /i början av september i åk 9/ - och nästa möte några få dagar innan dead-line för inlämning av blanketter (då kan vårdnadshavare ta med sig blanketterna på det andra mötet och lämna in dem där). Det finns också exempel på rätt så "otraditionella lösningar" - ex. att erbjuda kvälls-tider för att vårdnadshavare kan tillsammans med eleverna komma besöka syv på skolan och bl a lämna in påskrivna blanketter. Att man som SYV arbetar på kvällstid kan man kanske "kompencera" med övertidsersättning eller att ta in de inarbetade timmarna i ledighet (det kommer man överens med rektor om).
Jag förstår att du tänker på elevernas bästa men att du också måste hinna och orka utföra ditt arbete. Om du inte får stöd och hjälp från övrig personal på skolan kan du endast göra så gott du kan göra på egen hand. Att "tvinga" övrig personal på skolan att hjälpa till med gymansieval kan inte du, som SYV, göra för att du är inte chef eller arbetsledare. Här behöver du rektors stöd. Rektor måste beordra lärarna och övrig skolpersonal ta en aktiv roll och vara behjälpliga i frågor om gymnasieval; om rektor inte gör det eller om skolpersonal, trots rektors order, inte gör det - har du endast "2 val": antingen kämpa på egen hand så gott du kan eller söka andra jobb och komma förhoppningsvis till en arbetsplats där du får en bättre arbetssituation.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! ANNA
Frågor och svar taggade med 'sam-beteende' (15 st.)
Hej! Jag går Samhällsvetenskapliga-beteende linjen, andra året. Jag läser just nu matte 2b. Kommer jag få 0,5 i merit för det? Ska även läsa Engelska 7 nästa år.
Anna: :
Hej Lina,om du kan få meritpoäng för matte 2 eller inte beror på vad för särskild behörighet som "din högskoleutbildning" kommer att kräva;exempel:juristprogrammet och utbildningar på... Läs hela svaret
Hej!
Jag går sam-beteende programmet sista året och ska börja på mitt gymnasiearbete. Det som är svårt just nu är val av ämne då jag vill välja en metod som är relativt enkel att använda. Jag är intresserad av att undersöka exempelvis reklamfilmer/ reklamaffischer/ loggor/ valaffisher, för...
Julia: :
Hej Sofia,frågeställningar måste utgå från Temat för GA och metod väljs utifrån frågeställningar: alltså du vill ju Svara på de... Läs hela svaret
Jag är en tjej som ska börja gymnasiet nästa termin, men jag kan inte bestämma mig för vilken linje jag vill gå! De två linjer jag är intresserad av är Frisör och Sam-Beteende. Jag har nu 270 i merit. Jag vill gå frisör linjen för jag tycker att det är kul att få jobba praktiskt och är väldigt...
Julia: :
Hej Emelie,
du är inte "fast som frisör" och du behöver inte jobba som frisör >>, över huvudet taget. Det finns exempel på att f d elever på inriktningen Frisör (Hantverksprogrammet) jobbar med någonting helt annat, än som frisör.
Hej, har länge funderat på gymnasiet, och är både intresserad av Samhällsvetenskap/beteende, och Natur-samhällsvetenskap.
Jag tycker att både NO och SO ämnena är roliga, men dock så är jag lite orolig över matten på Naturprogrammet, och därför tvekar på det programmet och tänker på att välja...
Julia: :
Hej Gustav,
på Natur-natur läser man fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4; det är kurser som på inriktningen Natur-och-samhälle på NA är Frivilliga. Har man svårt... Läs hela svaret
Hej jag står precis inför valet av gymnasie skola och linje och skulle gärna vill läsa juridik efter gymnasiet. Jag undrar om mina förutsättningar att läsa juridik efter gymnasiet skiljer sig beroende på om jag läser sammhällskunskap-beteende eller ekonomi-juridik? Och isåfall hur? Och hur stor...
Anna: :
Hej Evelina!
Juristprogrammet är mycket eftertraktad utbildning i Sverige och det brukar vara mycket svårt att komma in. Det är lätt att bli behörig, men för att kunna komma in /få... Läs hela svaret
Hej! Jag har gjort mitt val men ska göra ett omval den 18:onde. Just nu velar jag mellan två Sam-inriktningar. Jo, jag vet att man väljer inriktning i tvåan men när jag bestämt mig vilken linje jag vill gå kan jag välja vilken skola jag ska gå. För en av gymnasieskolorna har t.ex. bara en av...
Liselotte: :
Hejsan,
det är inte någon stor skillnad, men om man läser Sam-Beteende blir man även behörig att söka till "Lärare i Samhällskunskap" och inte bara "lärare i geografi och filosofi".... Läs hela svaret
Hejsan! Går andra året inom sam-beteende och stormtrivs! Nu är det dags att välja fördjupning till trean och det jag kan välja på är "Människan, rätten och samhället" eller "Människan, socialt och kulturellt" finns det någon jag borde välja ifall det påverkar min framtid? Vill bli ex...
Anna: :
Hej Sandra!
Bra att du trivs på din utbildning och att du vet vad du vill göra efter gymnasiet!
Ang. val av kurser - så räcker det med Matte 2 för de eftergymnasiala... Läs hela svaret
Hej, jag går i nian och har ångest över vilken linje jag ska välja. Natur, natur eller samhäll beteende. Jag vet exakt vad skillnaderna mellan linjerna är men problemet är att jag tycker att kurserna man läser låter exakt lika roliga. Jag har exakt samma betyg i samhällsämnena som i naturämnena...
Anna: :
hej Ida!
Det är inte lätt att välja "rätt" gymnasieprogram om du inte vet vad du vill göra efter gymnasiet. Men jag undrar om du tror att du vill jobba direkt efter gymnasiet eller om du... Läs hela svaret
Jag undrar om man måste just välja teknik linjen på gymnasiet för att bli inredningsarkitekt? Jag funderade på att gå på samhäll beteendevetenskap, men om jag kanske lägger till något som har med teknik o göra på individuellt val går det då?
Anna: :
Hej Doriana!
Inredningsarkitekt man kan utbilda sig till på högskola och på yrkeshögskola och det finns även ett antal privata skolor i Sverige och utomlands.
På Konstfack - högskolenivå - är... Läs hela svaret
Kan man ha kriminologi om man väljer att gå ekonomi programmet - inriktning: juridik?
Om inte, vilka andra linjer erbjuder kriminologiP
Mikael: :
Hej Tia!
Det är egentligen inga gymnasieprogram som erbjuder Kriminologi.
Man kan skapa en profil och kalla den för "kriminologi" - det är ett Paket av kurser som... Läs hela svaret
Hej jag vill gå sambeteende med program fördjupning juridik och kriminologi. Men det jag är främst intresserad av är juridik,vilka skolor har det i Stockholm?
Kan du berätta kort vad det handlar om och vad man kan jobba som?
Anna: :
Hej Ayla!
Det är precis som Peter skriver i sin kommentar till din fråga: högskoleförberedande program förbereder till vidare (eftergymnasiala) studier.
Om du efter gymnasiet läser... Läs hela svaret
Hej! Jag har lite smått panik just nu för att jag känner att jag inte vet vilket gymnasieprogram jag ska välja. Funderar på samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap för jag tycker det verkar väldigt intressant och tror st kan passa mig. Men sen har jag också tittat på...
Anna: :
Hej Frida!
På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inriktningar från åk2, dvs om du söker till en skola som erbjuder flera inr på SA, kan du välja just inriktning under åk1 - inför åk2.
Om inr Medier kan du läsa... Läs hela svaret
Hej, jag går i årskurs 9 i Stockholm och har under den senaste tiden funderat över gymnasievalet en hel del. Nu har jag iallafall kommit fram till att jag vill göra något kreativt, gärna något som har med att skriva eller teater att göra. Men jag vill även gå sam för att ha en lite större bredd...
Lena: :
Hejsan, vad bra att du funderat och kommit fram till ungefär hur du vill välja! Det finns dessvärre inte ett Samprogram med inriktning estet men Estetiska programmet däremot är fiffigt på det... Läs hela svaret