Henric
    Hej,
    jag går i nian och har högsta betyg i alla ämnen förutom idrott (näst högsta). Dessa uppnår jag trots att jag pluggar i genomsnitt 15min per prov (tiden varierar beroende på ämne).
    Jag undrar om det skulle vara teoretiskt möjligt att hoppa över ettan i gymnasiet och börja i tvåan direkt. Om inte, av vilka anledningar?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det finns egentligen inget som säger att du måste gå gymnasiet i tre år - dock är gymnasiets uppbyggnad med kurser formad så att det tar tre år att ta sig igenom.

    Kul att du är en kille som lär in snabbt - det är till stor hjälp på gymnasiet. Dock handlar inte gymnasiet bara om att läsa in en massa kurser även om det är en stor del såklart. Gymnasiet handlar även om att samarbeta med andra, skapa vänskapsband och roliga skolminnen. Vill man skippa den biten så kan man välja att läsa gymnasiet på distans http://www.korr.se/ eller välja en skola där man läser mycket på egen hand http://www.kunskapsgymnasiet.se/ och lägger upp sin egen studieplan vilket gör att man ofta kan läsa kurser snabbare eller tenta av dom. /Lena, Syv