Hej! Jag undrar bara en generell fråga. Är det upp till läraren hur kunskapskrav och centralt innehåll tolkas? Samt betyder det då att läraren inte behöver inkludera "allt" som står vid centralt innehåll? Ha det bra.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Är det upp till läraren hur kunskapskrav och centralt innehåll tolkas?
1 Svar
Ja, det är i första hand upp till läraren att sätta betyg och hen tolkar betygskriterierna efter sin bästa förmåga. Det är extremt svårt att få ändring i betyget som redan är satt. Innan dess rekommenderas det att prata med läraren, diskutera och i största möjliga mån följa det som läraren förslår.
Annars är det på en skola Rektor som är ytterst ansvarig - så vid större problem vänd er gärna till rektorn.
Vänligen
ANNA
Frågor och svar taggade med 'kulturvetare' (2 st.)
-
Möjligt att bli lärare efter kulturvetarprogrammet?
Hej! Jag har ett stort dilemma. Jag vill söka till kulturvetarprogrammet eller historiska studier inför vårterminen. Det innebär att jag kommer antingen läsa 90hp litteraturvetenskap och 30hp historia. ELLER 90hp historia och 60hp litteraturvetenskap. Jag är även intresserad av att kanske...
Hej Sandra;kika gärna på framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen - det påminner om att det finns många "små ämnen", som undervisas på gymnasiet (i det... Läs hela svaret -
Hur blir mat mathistoriker, inom kulturhistoria?
Hejsan! Jag går i andra årskurs på gymnasiet på det Humanistiska Programmet, med inriktning språk. Jag skulle vilja fråga lite om ämnet historia. Just nu så vet jag ej riktigt vad jag skulle vilja hålla på med inom framtiden, men det jag vet är att jag väldigt mycket tycker om...
Hej jag har tipset att det går att inrikta sig på olika praktiska former av utövning kring matlagning med utgångspunkt i kännedom om mat och/eller dräkt i förfluten tid... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga