Elev
    Hej,

    Är utbildad förskollärare som funderar att läsa offentlig förvaltning. Jag undrar om det är värt det dvs. kommer det ge mig fler möjligheter på arbetsmarknaden eller har jag samma möjligheter att jobba med annat som med endast förskollärareutbildningen?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    jag undrar om du är medveten om att studiemedel kan man få för max 12 terminers studier (på eftergymnasial nivå) om man läser på heltid. Du är utbildad förskollärare, skriver du om i din fråga, och då har du läst 7 terminer (förskollärarprogrammet varar i 3,5 år, 7 terminer och man läser på heltid) och om du tog studiemedel för alla de 7 terminerna, så har du i så fall max 5 terminer kvar att läsa med studiemedel. Kandidatprogrammen läses på heltid i 3 år, 6 terminer (vilket betyder att du under sista terminen inte kan ha studiemedel, så du måste i så fall lösa ekonomi på annat sätt...) - du frågade inte om det, men jag tänkte att det är viktigt att påminna om att tiden med studiemedel är begränsad.
    Vidare vill jag också "påminna" om att i fall du studerar på heltid och inte under den tiden jobbar alls, eller har ett "litet" extra-jobb så kommer du ha ganska mycket "minus" på den ekonomiska fronten vad gäller förlorad arbetsinkomst + ännu mer skuld till CSN (om du tar studiemedel) - jämför: om du tar vilket jobb som helst med minimilön och inte låna av CSN under 2,5 år och en annan situation när du inte har ngn arbetsinkomst och lånar (lånedel av studiemedel) av CSN... om man tar och räknar på det, så kanske man vinner på att ta ett jobb med lägre lön i stället för att satsa på ännu 3 års-studier. ... "bara säger det..." för att det är inte alltid man tänker på hela livslönen.
    Och nu direkt till din fråga - om det är värt att läsa offentlig förvaltning när du redan har förskollärarexamen? Jag gissar på att du tänker på kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och inte på någon fristående kurs. Efter kandidatprogrammet i offentlig förvaltning kan man om man direkt får jobb söka till masterprogrammen (vilket innebär ännu 2 års studier - och hur ska du finansiera det om du inte får studiemedel)? Det är inte ovanligt att man mer eller mindre "tvingas" att söka vidarestudier pga man ej fick ngt jobb på sin grundutbildning.
    Att direkt se något yrke där du kan dra stor direktnytta av både förskollärarexamen och examen i offentlig förvaltning är kanske inte så lätt, men kanske om du söker jobb som enhetschef på en kommunal förskoleförvaltning som båda utbildningarna är högst relevanta och borde ge fördelar. Ta gärna kontakt med studievägledare på de institutioner där utbildningar i offentlig förvaltning ges, fråga bl.a om var deras f d studerande jobbar idag. Läs också all information på utbildningarnas egna webbplatser där det berättas om vad man kan göra med examen i offentlig förvaltning.

    • Elev : Tack och ja, jag är medveten om detta! Jag funderade om utbildningen kunde bredda mina möjligheter iom. jobb som jag söker/är intresserad av (utanför förskolans värld) står det i jobbbeskrivningar krav på utbildning i juridik/ekonomi eller samhällsexamen. Jobb jag visat intresse för ät handläggare/utredare/administratör hos olika myndigheter ex. skatteverket, kronofogd, arbetsmiljöverket, banker, osv... Juridik känns svår att studera och svår att komma in på, ekonomi kan jag inte då jag inte läst ma3. Så en samhällsexamen är enda möjligheten för mig. Därav funderingen på offentlig förvaltning kandidat.
    • Anna :

      Jag förstår hur du tänker. Problemet är dock att inom icke-reglerade yrken anställer arbetsgivare precis vem hen vill, med vilken utbildning som hen tycker passar. Du kan i mångt och mycket få samma typ av jobb med din nuvarande utbildning som med utbildning i offentlig förvaltning men det blir väldigt tråkigt om du läser i 3 år till, kämpar med ekonomi pga du ej får studiemedel sista terminen och sedan inte får ngt jobb (för det finns ju inte ngt jobb-garanti). Titta gärna på utbud inom yrkeshögskola (de utbildningar är kortare - finns de som är på endast 1 år eller upp till 2 år och de är mycket inriktade på arbetsmarknaden); Snabblänk: yhguiden.se/branscher/ekonomi-administration-och-foersaeljning