Arvid
    Vilka regler gäller om man vill höja betyg i en gymnasiekurs när man i nuläget studerar på gymnasiet (är född 2002 och har inte tagit gymnasieexamen än)? Finns det andra sätt att höja betyg i en kurs man redan gått än att gå om hela kursen? Till exempel genom att göra en prövning? Isåfall hur vet man om ens gymnasium tillåter en att göra prövning för att höja betyg och om inte annars kan man göra det på annat sätt? Svara gärna ASAP, det är brådskande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,

    som gymnasieelev har man rätt att göra prövningar i 2 fall:
    - om man fick betyget F (icke-godkänt) i en kurs
    eller
    - om kursen är inskriven i det Individuella studieplanen men undervisning i kursen ej kunde erbjudas (t.ex pga lärare saknades). Här hör också till en "variant" när undervisning pågick men om eleven missade stora delar av kursen pga sjukdom och sjukskrivningsintyg finns.

    I alla andra fall har inte eleven, tyvärr, någon Rätt att göra prövning. Att en gymnasieskola skulle ändå erbjuda prövning - är ganska osannolikt. Här är det också "rättviseaspekt" som finns: om en elev får, då borde alla andra också få - och då finns det inte tillräckligt med tid för lärare att bedriva vanlig undervisning i så fall...
    Du får givetvis fråga på din skola, men jag är ganska säker på att du får Nej som svar.
    Ovan förklarade jag att det är inte elevens rättighet och varför rektorer säger, som regel, Nej till prövningar i redan godkända kurser.

    Har man Godkänt betyg (E eller högre), så är man Behörig.
    Som behörig kan man komma in på en högskoleutbildning i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet).
    Höja betygen efter gymnasiet kan man genom Prövningar och prövningar kan man då göra i alla de olika kommuner (behöver inte vara där man bor eller är skriven); dock är det så att det blir allt svårare att hitta var man kan göra prövning.

    • : Tack för svaret! Kan man gå om en kurs om man vill höja betyg i kursen(t. Ex genom att byta gymnasium)? Hur fungerar det med att höja betygen efter gymnasiet i form av prövning, jag trodde att man inte fick det längre, eller får man?
    • Anna : Du har rätt att söka om till år 1 och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg och om du kommer in på samma eller på en ny gymnasieskola, blir du Antagen, men sedan om rektorn får veta att du redan har godkända betyg i kurser från år1, blir du uppflyttad till år 2; det är inte en allmän rättighet att gå om kurser för att höja betyg. I så fall - sök till ett annat Program, och om du kommer in - får du troligtvis i praktiken läsa om några kurser, för att vissa kurser är samma på olika program. Har man fler än ett betyg i en kurs, är det det Högre betyget som gäller.
    • Anna : För allmän info om Prövningar - var god se https://www.fragasyv.se/info/provning
    • Anna : Prövningar Efter gymnasiet (eller om man ej gick på gymnasiet) - som icke-gymnasieelev får man göra (om man hittar var man kan anmäla sig) prövningar i hela Sverige. Svårt att hitta var man kan anmäla sig: bl.a pga arbetsbrist och pga det är dyrare att anordna prövning än de 500 kr som som Max får tas ut i prövningsavgift; då prövnings-anordnare går back på varje prövning, ekonomiskt, försöker de undvika erbjuda prövningar (på alla sätt som finns, är vår erfarenhet).
    • :

      Innebär det här att om jag redan har läst (och fått godkänt betyg eller mer) kursen så har jag rätt till att få göra prövning i den kursen för att höja mitt betyg (oavsett om det är på min gymnasieskola eller kommunen)? Kan jag göra detta även så att jag hamnar i urvalsgruppen BI?

    • Anna : Nej, det stämmer inte. Som gymnasieelev får man endast göra prövningar på sin egen skola och endast i de fallen som nämns ovan (F-betyg eller kunde erbjudas undervisning i en obligatorisk kurs). EFTER GYMNASIET, däremot, är det fritt fram att leta var du kan anmäla dig till prövning (dock är det svårt att hitta).
    • : Tack för svar, Jag har bara en fråga till. Hur svårt är det att få tag på prövningstillfälle efter gymnasiet? Är det liksom omöjligt eller ganska troligt?
    • Milla : Det beror på hur envis man är och också om man har tur. Du kan testa nu: säg att du vill anmäla dig nu, snarast och se om du hittar var du kan anmäla dig.
    Läs alla kommentarer