Hannah
    Hejsan

    Om man inte läste moderna språk i gymnasiet och man väljer att läsa dem nu på komvux, är det då kan 1.0p man får? Är det som med Engelska 7? Jag vill söka till ett universitet i England nämligen och vill därför söka till kurserna som ger meritpoäng.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah!
    vad gäller få merit/extra-poängen vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar, var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och där framgår att moderna språk ger meritpoäng från nivå 3, alltså moderna språk (t.ex franska) 3 och 4 ger meritpoäng.
     Vad universitetet utomlands, t.ex i England anser om svenska meritpoäng, kan vi på FråGA SYV tyvärr inte svara på men att kunna ännu ett språk är ofta bra (i olika sammanhang), men om det formellt sett kommer dig att hjälpa komma in på ett utländskt universitet, fråga gärna antagningen på det universitetet.