Linda
    Hej! Jag har tänkt att välja hotell och turismprogrammet. Har dock hört att det är svårt med yrken senare, är det sant? Jag har tankar om att bli reseledare, men att plugga in på gymnasiet så jag har behörighet till högskolan, (men att jag väntar ett tag med att gå där, så jag kan resa och vara reseledare några år). Har man mer språk än engelska och svenska på linjen? Och är det en bra utbildning?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du planerar att åka ut i världen som reseledare så kan ju HT vara ett utmärkt alternativ på gymnasiet som ger dig grunden inom turist och hotellnäringen. Läser du dessutom till de kurser som behövs för att bli behörig till högskolan så går du ut med dubbel kompetens vilket kan var himla klokt! Då har du möjligheten att byta riktning och plugga något annat om arbetsmarknaden blir tuff för dig.

    Man läser först och främst svenska och engelska på HT. Inom de valbara kurspaket som skolor erbjuder kan det kanske finnas möjlighet att läsa mer språk. Kolla med skolorna som du tänker välja vilka kurser som erbjuds. /Lena, Syv