Isabel
    Hej!
    Jag har väldigt lätt för matte och kommer troligen att ha läst klart minst matte 1 och 2 när jag börjar gymnasiet om 2,5 år. Jag är dock inte särskilt intresserad av NO ämnena även fast jag har lätt för dem och höga betyg. Jag skulle mycket hellre vilja läsa mer SO och språk men jag är rädd att matten kommer att vara alltför lätt där. Jobbar i allmänhet snabbt och har väldigt lätt för mig. Är IB en bra linje att välja om man vill ha avancerad matte och SO/språk? Kan man åka på utbytesår istället för att gå på pre IB? Hur svårt är det att komma in på UWC och vad kan man göra för att lättare komma in?
    Isabel

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    tror man att man efter gymnasiet vill läsa utomlands är IB programmet att föredra pga undervisning på IB är på engelska och innehåll i utbildningen anpassas till kraven på universitet utomlands .

    vänligen studie-och-yrkesvagledare Julia

    Gå på öppna hus och på prova på dagar både på IB och på naturvetenskapsprogrammet är vad jag vill råda dig till att göra.

    Du går i åk 7 och innan du ska söka till Gymnasiet kan mycket ändras.. Kanske t o m en ny gymnasiereform hinner att genomföras...

    • : Jag är elev och går just nu IB och tycker det är en bra linje om man vill studera utomlands, då du läser allt på engelska. Angående matten finns det olika kurser att läsa (men vilka skolan erbjuder är förstås olika). Det finns studies som är den lättaste och sedan Standard som är som matte 5 (vad mina lärare sagt), och sedan higher level som är den svåraste. Mina lärare brukar rekommendera standard och higher om man vill läsa vidare och behöver matten eller bara har allmänt lätt och gillar matte. Språk finns alltid att välja, men som det är sagt ovan, ta kontakt med skolan och ta en dag då du provar på!
    • Julia : Tack så mycket Astrid för din utförliga kommentar! Det är mycket värdefullt med en röst från en elev som befinner sig i studier och kan därför ge "förstahands" information! Tusen tack!