Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Halima,
    i särskild behörighet inför yrkeshögskoleutbildningar till Inköpare brukar ingå att ha godkänt betyg i andra kurser på gymnasiet i ämnet Matematik (alltså i matematik 2 eller i en äldre motsvarande kurs Matematik B). Innehåll i kursen matematik 2 kan du se på matteboken.se/matte-2
    Har man godkänt betyg i matematik 2 borde man klara av yrkeshögskoleutbildningen till Inköpare (vad gäller mattekunskaperna) och sedan också jobbet som Inköpare
    Du skriver om att du har "svårt för matematik" men exakt vad innebär det? På vilken nivå i matte befinner du dig och hur högt inom det ämnet du kan komma? Vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar bl.a till utbildningar som leder till yrket Inköpare kan tester förekomma, bland annat test i matematiskt-logiskt tänkande. Man får titta på varje utbildning inom yrkeshögskola som du kan tänka dig vilja söka och se exakt vilket betyg i matte som står som särskild behörighet och om "matte"test ingår i urvalsprocessen. För fler detaljer vänligen kontakta de utbildningsansvariga på de aktuella utbildningar.
    Några exempel på beskrivningar av yrkeshögskoleutbildningar till Inköpare finner du på länkarna nedan:
    näringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    nbi-handelsakademin/inkop-supply-management
    företagsekonomiska-institutet/kvalificerad-inkopare

    Studie- och yrkesvägledare