Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det är inte så ovanligt att ha 3.000 gymnasiala poäng när man söker till högskoleutbildningar. Det är varken sig bra eller dåligt utan det är som "det blev". :)

    De kurserna/poängen som kommer räknas in är alla vanliga kurser från ditt examensbevis (som inte är U-markerade) förutom gymnasiearbete. Av de U-markerade kommer endast kurser som krävs för behörighet eller som ger meritpoäng räknas in. Sedan kommer även de nya kurser som ej finns i ditt examensbevis räknas in som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.