Jessica

    Hej ! Jag går andra året på samhällsvetenskapliga programmet med inriktning samhäll-samhäll. Jag har alltid velat och drömt om att bli pilot sedan tidigare och just nu närmar jag ett ytterligare steg för drömyrket. Liksom nu andra året på gymnasiet är det dags att välja individuella val och jag tänkt att välja matematik 3b samt fysik 1a om det ens är möjligt att välja till fysik om man går i samhäll ? Jag har läst antagningskraven för flygplanspilot på svensk pilotutbildningens hemsida och där står att man ska godkänd betyg i fysik 1a vilket betyder att jag måste läsa fysik för att bli antagen till pilotutbildningen. Jag har också läst andra antagningskrav som jag måste uppfylla för att bli pilot och jag klarar det flesta. Förutom fysik 1a som fattas då och inte minst min längd. Spelar det verkligen det roll vilken längd man har för att bli pilot ? Jag hittar inget längdkrav på deras hemsida och det står inte heller någonting om längd för piloter. Men jag har sökt runt på internet längd för piloter och det jag fick fram var olika svar från olika hemsidor. Vissa säger att man inte ska vara kortare än 157 cm och andra säger att man ska vara mellan 158 , 160 - 190 cm. Vad är längdkraven för kvinnor/ tjejer ? Jag är en 18 åring tjej som är 155 cm lång och nästan på gränsen till 156 cm. Ifall om de säger att man behöver vara 158 cm , spelar det någon roll då om jag är 3 cm kortare? Och eftersom jag är asiat , kan jag då söka pilotutbildningen utomlands , exempelvis i asiatiska länder där befolkningen inte är särskilt långa jämfört med europeiska länder ? Hindrar min längd mig för att bli pilot? Ett yrke som jag alltid velat drömt om.

    • Anna : Kanske https://www.framtid.se/yrke/helikopterpilot - Helikopterpilot måste väga under 90kg. känner inte till någon begränsning pga "för kort" som helikopterpilot.
    • Anna : Om du kan tänka dig bli pilot eller helikopterpilot inom försvarsmakten, https://www.framtid.se/yrke/yrken-inom-forsvarsmakten , - hör gärna med FM´s rekryteringslinjen om din längd skulle utgöra hinder inom försvarsmakten eller inte. Vi håller tummarna!
    • : Hej , du skriver att helikopterpilot måste väga under 90 kg och jag väger under 90 kg och du sa också att du inte känner till någon begränsning pga " för kort " som helikopterpilot. Betyder det då att helikopterpilot inte har någon längdkrav alls ? Och jag som är 155 cm lång har en möjlighet att bli helikopterpilot? Men däremot en flygplanspilot bör vara mellan 158-195 cm lång ?
    • Mikael : Att just vi som "allmänna syv-ar" inte känner till någon längd-krav på piloter eller helikopterpiloter... är inte alls konstigt; kraven kan också ändras över tid. Med så specifika frågor bör man vända sig direkt till Utbildare. Sedan kan det också vara olika i olika länder... kanske. Och kraven kan också ändras. Det som gäller idag kanske inte gäller om ett år. Vi kan inte lova dig ngt. ang. längdkraven på piloter eller helikopterpiloter. Vi kan återberätta det som vi själva fick veta; den info som vi "fick tag på". Och alldeles oavsett av vad vi svarar, så är det tuff urvalsprocess - och även de som är av "rätt längd" kämpar med att komma in; det är inte alls alla som vill som kommer in på pilot och helikopter-pilot utbildningar. Du kan ju inte ändra din längd utan extrema/drastiska åtgärder... då är det som det är... och kraven kan, som sagt, också ändras i framtiden.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Jessica,

    de flesta flygbolag anställer endast piloter som är mellan 158 cm och 195 cm långa; detta pga att utrymmet i kabinen och utrustningen inte är anpassad till personer som är längre än 195 cm eller kortare än 158 cm.
    Man måste också ha normallt färgseende och för övrigt vara frisk, både fysiskt och psykiskt.

    Och utbildnings praktiska del sker i de flygplan som man sedan ska flyga med "på riktigt", när man jobbar som pilot. Det är ingen idé att utbilda dem som sedan ändå inte ska få jobb, säger de utbildningsansvariga.
    De sakkunniga som jag har pratat med säger att de ej kan göra undantag pga längden eller vikten /man får inte vara för tjock heller/ - och att det är inget de kan göra ngt. åt, utan man får i så fall "gå på" de som tillverkar flygplan. Och det ligger utanför vår kompetens här på Fråga syv.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan !

    jag tycker du bör kontakta utbildningsanordnare av pilot- och/eller helikopterpilot utbildningar och boka "prova på" - du kommer då till skolan och kan "provsitta" i kabinen; se om du når till pedalerna och samtidigt kan se ut genom "rutan" - det är ju det som är "problemet" - att man måste både nå till pedalerna och samtidigt kunna se vart man flyger.
    Inom forsvarsmakten är kraven tyvärr ännu tuffare - För pilot och helikopterpilot inom Försvarsmakten är minimum längden 161cm.

    mvh
    ANNA

    Hej igen!
    Vi fick nu svar från SAA, som lyder:

    "Vi har inga specifika längdkrav på SAA >>>. Det är samtidigt svårt att avgöra utan att hon är på plats och kan provsitta i ett av våra flygplan. Du kan hitta mer info om detta på vår FAQ >>.
    Så hennes alternativ är att komma till Västerås på en av våra Pilot Open Days för att se hur skolan är och få lite allmän information om utbildning, samt provsitta i våra flygplan och på så sätt få en direkt bedömning.
    Skulle det sen visa sig att det inte är några problem längdmässigt så är hon välkommen att anmäla sig för att göra antagningstester till vår flygutbildning. Antingen i Västerås, Göteborg, Oslo eller Köpenhamn.

    Helikopterpilot har jag tyvärr inget svar på då SAA jobbar mot flygplan.

    Vänliga Hälsningar
    [email protected]"