Elin
    Hej.
    Jag har social fobi och tycker att agerande i okänd grupp är väldigt jobbigt. Samtidigt vill jag bli lärare, tror du att det blir ett stort hinder eller något som kommer lösa sig?
    Skulle också uppskatta om du kunde berätta lite kort om lärarutbildningen :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    det finns flera olika sortens lärare - förskollärare, grundskolelärare, yrkeslärare, gymnasielärare, fritidspedagoger, speciallärare och specialpedagoger. Speciallärare arbetar med elever i små grupper eller individuellt. Specialpedagoger arbetar mest med handledning av lärare och sällan med eleverna direkt.
    Bra sidor med information för dig som funderar på att bli lärare är:
    http://www.framtid.se/profession/larare/
    http://www.framtid.se/profession/forskollarare/
    http://www.framtid.se/profession/gymnasielarare-i-yrkesamnen/
    http://www.framtid.se/profession/gymnasielarare-i-allmanna-amnen/
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Du ber mig att berätta om lärarutbildningen, men det är lÄRARUTBILDNINGAR - flera olika, som finns. Här nere kan du läsa min berättelse om dem:
    Elever som efter gymnasiet vill läsa vidare till lärare, har det inte lätt när de försöker få fram vilka kurser på gymnasiet som de måste läsa för behörighet till just den ämneskombinationen som de har tänkt sig.
    Nedan finns det en utförlig förklaring till varför det förhåller sig på det viset.

    Ett råd till elever som vill läsa till lärare är att välja en högskola/universitet där de vill studera och läsa på just deras hemsida och även kontakta dem för att få svar på följande frågor:
    1. Vilka ämneskombinationer som är möjliga att ha på lärarutbildningen på just den högskolan?
    2. Vad behörighetskraven är till just den ämneskombinationen på just den högskolan?

    Nedan finns information att läsa om lärarutbildningens uppbyggnad, olika vägar till lärarexamen samt en förklaring på varför olika högskolor erbjuder olika ämneskombinationer för blivande lärare.

    När det gäller behörighet till lärarutbildningen, så är det inte så lätt att hitta information, som är lätt att förstå sig på. Anledningen till det är att det finns ett övergripande beslut kring vilka kombinationer som är möjliga, men inom ramen för detta fattar högskolorna egna beslut. Framförallt beroende på att de flesta högskolor inte har examensrätt i alla ämnen.
    Nedan finns, kopierat från, bilaga 4 i Högskoleförordningen gällande vilka ämnen som får kombineras.

    Därefter måste man titta på vad högskolan där studierna är tänkta att äga rum kan erbjuda. Det är även möjligt att läsa på två högskolor, men som student har man då ansvar för att själv söka till de ämnena man är intresserad av. Om det är ett ämne som ev inte är ett ingångsämne, kan man ansöka om byte av studieort i en senare del av programmet. Här måste man kolla med respektive högskola vad som gäller. Det finns inga generella regler.

    Detta gäller för ämneslärare åk 7-9, Grundskolelärare:
    Om man går ämneslärarprogrammet åk 7-9, måste man i sin examen ha tre ämnen, undantaget är en kombination av samhällskunskap, svenska och musik, inom denna "trojka" räcker det med två ämnen. Anledningen är att dessa ämnen alltid måste omfatta 90 högskolepoäng per ämne.

    Men det finns även ”en annan väg” till en ämneslärarexamen, via KPU – Kompletterande Pedagogisk Utbildning, då kan man ta ut en examen inom åk 7-9 med ett, två eller tre ämnen och mot gymnasiet i ett eller två ämnen. Här bör man titta på den högskola där man ska läsa KPU och vilka krav de ställer på de ämnen som ska ingå i en examen. Alla skolor tillåter inte alla ämnen i en KPU-examen.

    När det gäller frågan om behörighet i t ex att läsa till lärare i Idrott & hälsa och samhällskunskap, så är svaret att man ska titta på den högskola där man tänkt läsa. Behörighetskraven kan variera.

    Här nedan finns det en länk till UKÄ, Universitetskanslersämbetet, där man kan gå in på respektive högskola och se i vilka ämnen skolan har examensrätt gällande ämneslärarutbildningen.
    Det är dock inte detsamma som att skolan erbjuder de ämnen de har rätt att erbjuda, utan det kan vara så att skolan valt att inte erbjuda vissa ämnen trots examensrätten.
    http://www.uka.se/utbildningskvalitet/sokblandexamenstillstand.4.782a298813a88dd0dad800011597.html


    ÄMNESKOMBINATIONER

    Vilka ämnen kan kombineras i en ämneslärarexamen?

    Grundskolan
    Ämnen för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är indelade i följande ämnesgrupper:
    1. Engelska, matematik, modersmål och svenska
    2. Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd
    3. Engelska, moderna språk, modersmål och svenska som andraspråk
    4. Geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap
    5. Biologi, fysik, kemi och teknik
    6. Engelska, moderna språk, modersmål, svenska, svenska som andraspråk och teckenspråk
    7. Biologi, fysik, kemi, matematik och teknik

    Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är följande:
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och två andra ämnen ur ämnesgrupp 3, 4 eller 5. Alternativt 2 språk inom ämnet moderna språk i ämnesgrupp 3
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 2 och två ämnen ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
    • Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
    • Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2
    • Tre ämnen ur ämnesgrupp 4 eller 5
    • Två av ämnena svenska, samhällskunskap och musik
    • Ämnet bild eller musik ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7

    Gymnasieskolan
    Ämnen för inriktning mot arbete i gymnasieskolan delas in i följande ämnesgrupper:
    1. Engelska, matematik, modersmål och svenska
    2. Engelska, grekiska, latin, moderna språk, modersmål, svenska som andraspråk och teckenspråk
    3. Filosofi, företagsekonomi, geografi, historia, juridik, psykologi, religionskunskap och samhällskunskap
    4. Biologi, fysik, kemi, naturkunskap och teknik
    5. Idrott och hälsa
    6. Bild, dans, musik och teater

    Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i gymnasieskolan är följande:
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och ett annat ämne ur ämnesgrupp 2, 3 eller 4
    • Två ämnen ur ämnesgrupp 2, 3 eller 4. Alternativt två språk inom ämnet moderna språk ur ämnesgrupp 2
    • Idrott och hälsa och ett ämne ur ämnesgrupp 1, 2, 3 eller 4
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 6 och ett ämne ur ämnesgrupp 1, 2, 3 eller 4
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 6 och ytterligare 90 högskolepoäng inom det i ämnesgrupp 6 valda ämnesområdet. Förordning (2013:924)
    **********************************************
    Du frågar också om socialfobi är ett hinder inför yrkesval - att bli lärare. Jag råder dig att prata med din läkare eller psykolog, som ställde diagnos på dig. Jag hoppas att du kan bli lärare. Jag känner dock inte grad och omfattning av dina problem. Det kan eventuellt passa bättre om du utbildar dig till speciallärare eller specialpedagog. Fråga din läkare eller psykolog om det.
    Du får hemskt gärna ställa andra frågor till oss & vi skall försöka hjälpa dig allt vi kan!
    Milla SYV




    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'cambridge' (5 st.)

    • elev

      Hur får alla lägre betyg på bra gymnasium?

      Hej! Jag har nyligen kollat på flera olika gymnasieskolor för att se vilken som passar bäst, och jag hittade naturvetenskapsprogrammet på P A Fogelstömm som verkar passa mig mycket bra. Det beror delvis på att jag behöver pendla mindre dit jämfört med andra skolor i stan (bor i Saltsjöbaden),...

      Milla : : Hej,jag förstår det som så att du ska söka till gymnasiet till nästa höst, alltså till HT24, stämmer det? I så fall har du ännu mycket gott om tid på dig... Läs hela svaret
    • Isabelle

      Natur eller natural science?

      Hej! Min dröm är att få studera utomlands i England (helst oxford eller cambridge) och jag undrar då om jag borde läsa natur eller natural science? Fördelar med natur är att jag kommer kunna förstå allt då det är på svenska. Fast den gymnasieskola jag funderar på har en median på 327.5 poäng...

      Milla : : hej, Isabelle! Du har helt rätt i att det är fördelaktigt att läsa på engelska på gymnasiet om du efter gymnasiet planerar att läsa utomlands med undervisningsspråk Engelska. Det... Läs hela svaret
    • Lina

      Ha råd med Cambridge?

      Hej! Jag har precis fått veta att jag kommit in på Cambridge och jag undrar om ni har någon koll på hur man möjligen kan ha råd till att plugga där? Känner ni till några stipendier? Jag kommer söka lån hos engelska staten och CSN, har ni någon erfarenhet av någon annan svensk som pluggat där...

      Liselotte: : Grattis Lina! Mycket bra gjort av dig! Stort GRATTIS! Men svar på din fråga är: Tyvärr, Lina! Vi har ingen möjlighet att hjälpa till med detta. Känner personligen inte någon som läste... Läs hela svaret
    • Wilma

      Vad krävs för att komma in på Oxford/Cambridge?

      Hej! Jag är intresserad av att läsa vidare på en av de riktigt bra universiteten i England efter studenten, så som Oxford eller Cambridge. Hur höga betyg behöver man? Är det möjligt att komma in på Computer Engeenering om man gått Samhälle Internationell och inte är jättejättebra (ligger på en...

      Anna: : Hej Wilma! Du är intresserad av att läsa i England efter gymnasiet och jag råder dig därför titta på IB, internationell gymnasieutbildning, http://www.gymnasieguiden.se/program/IB De skolorna i som... Läs hela svaret
    • Elias

      EK med Juridik eller SA för att studera Juridik i Storbritannien?

      Hej jag går just nu i åttan och vill studera juridik i Storbritannien (helst på Cambridge eller Oxford), men jag vet inte om det är bättre att välja Samhällsprogrammet med någon inriktning eller Ekonomiprogrammet med juridik inriktning.

      Milla : : Hej Elias! Om du vill läsa utomlands efter gymnasiet, rekommenderar jag i första hand IB programmet och du kan läsa info om IB på den här sidan http://www.gymnasieguiden.se/program/IB Om... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga