Elin
    Hej.
    Jag har social fobi och tycker att agerande i okänd grupp är väldigt jobbigt. Samtidigt vill jag bli lärare, tror du att det blir ett stort hinder eller något som kommer lösa sig?
    Skulle också uppskatta om du kunde berätta lite kort om lärarutbildningen :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    det finns flera olika sortens lärare - förskollärare, grundskolelärare, yrkeslärare, gymnasielärare, fritidspedagoger, speciallärare och specialpedagoger. Speciallärare arbetar med elever i små grupper eller individuellt. Specialpedagoger arbetar mest med handledning av lärare och sällan med eleverna direkt.
    Bra sidor med information för dig som funderar på att bli lärare är:
    http://www.framtid.se/profession/larare/
    http://www.framtid.se/profession/forskollarare/
    http://www.framtid.se/profession/gymnasielarare-i-yrkesamnen/
    http://www.framtid.se/profession/gymnasielarare-i-allmanna-amnen/
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Du ber mig att berätta om lärarutbildningen, men det är lÄRARUTBILDNINGAR - flera olika, som finns. Här nere kan du läsa min berättelse om dem:
    Elever som efter gymnasiet vill läsa vidare till lärare, har det inte lätt när de försöker få fram vilka kurser på gymnasiet som de måste läsa för behörighet till just den ämneskombinationen som de har tänkt sig.
    Nedan finns det en utförlig förklaring till varför det förhåller sig på det viset.

    Ett råd till elever som vill läsa till lärare är att välja en högskola/universitet där de vill studera och läsa på just deras hemsida och även kontakta dem för att få svar på följande frågor:
    1. Vilka ämneskombinationer som är möjliga att ha på lärarutbildningen på just den högskolan?
    2. Vad behörighetskraven är till just den ämneskombinationen på just den högskolan?

    Nedan finns information att läsa om lärarutbildningens uppbyggnad, olika vägar till lärarexamen samt en förklaring på varför olika högskolor erbjuder olika ämneskombinationer för blivande lärare.

    När det gäller behörighet till lärarutbildningen, så är det inte så lätt att hitta information, som är lätt att förstå sig på. Anledningen till det är att det finns ett övergripande beslut kring vilka kombinationer som är möjliga, men inom ramen för detta fattar högskolorna egna beslut. Framförallt beroende på att de flesta högskolor inte har examensrätt i alla ämnen.
    Nedan finns, kopierat från, bilaga 4 i Högskoleförordningen gällande vilka ämnen som får kombineras.

    Därefter måste man titta på vad högskolan där studierna är tänkta att äga rum kan erbjuda. Det är även möjligt att läsa på två högskolor, men som student har man då ansvar för att själv söka till de ämnena man är intresserad av. Om det är ett ämne som ev inte är ett ingångsämne, kan man ansöka om byte av studieort i en senare del av programmet. Här måste man kolla med respektive högskola vad som gäller. Det finns inga generella regler.

    Detta gäller för ämneslärare åk 7-9, Grundskolelärare:
    Om man går ämneslärarprogrammet åk 7-9, måste man i sin examen ha tre ämnen, undantaget är en kombination av samhällskunskap, svenska och musik, inom denna "trojka" räcker det med två ämnen. Anledningen är att dessa ämnen alltid måste omfatta 90 högskolepoäng per ämne.

    Men det finns även ”en annan väg” till en ämneslärarexamen, via KPU – Kompletterande Pedagogisk Utbildning, då kan man ta ut en examen inom åk 7-9 med ett, två eller tre ämnen och mot gymnasiet i ett eller två ämnen. Här bör man titta på den högskola där man ska läsa KPU och vilka krav de ställer på de ämnen som ska ingå i en examen. Alla skolor tillåter inte alla ämnen i en KPU-examen.

    När det gäller frågan om behörighet i t ex att läsa till lärare i Idrott & hälsa och samhällskunskap, så är svaret att man ska titta på den högskola där man tänkt läsa. Behörighetskraven kan variera.

    Här nedan finns det en länk till UKÄ, Universitetskanslersämbetet, där man kan gå in på respektive högskola och se i vilka ämnen skolan har examensrätt gällande ämneslärarutbildningen.
    Det är dock inte detsamma som att skolan erbjuder de ämnen de har rätt att erbjuda, utan det kan vara så att skolan valt att inte erbjuda vissa ämnen trots examensrätten.
    http://www.uka.se/utbildningskvalitet/sokblandexamenstillstand.4.782a298813a88dd0dad800011597.html


    ÄMNESKOMBINATIONER

    Vilka ämnen kan kombineras i en ämneslärarexamen?

    Grundskolan
    Ämnen för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är indelade i följande ämnesgrupper:
    1. Engelska, matematik, modersmål och svenska
    2. Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd
    3. Engelska, moderna språk, modersmål och svenska som andraspråk
    4. Geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap
    5. Biologi, fysik, kemi och teknik
    6. Engelska, moderna språk, modersmål, svenska, svenska som andraspråk och teckenspråk
    7. Biologi, fysik, kemi, matematik och teknik

    Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är följande:
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och två andra ämnen ur ämnesgrupp 3, 4 eller 5. Alternativt 2 språk inom ämnet moderna språk i ämnesgrupp 3
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 2 och två ämnen ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
    • Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7
    • Ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2
    • Tre ämnen ur ämnesgrupp 4 eller 5
    • Två av ämnena svenska, samhällskunskap och musik
    • Ämnet bild eller musik ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7

    Gymnasieskolan
    Ämnen för inriktning mot arbete i gymnasieskolan delas in i följande ämnesgrupper:
    1. Engelska, matematik, modersmål och svenska
    2. Engelska, grekiska, latin, moderna språk, modersmål, svenska som andraspråk och teckenspråk
    3. Filosofi, företagsekonomi, geografi, historia, juridik, psykologi, religionskunskap och samhällskunskap
    4. Biologi, fysik, kemi, naturkunskap och teknik
    5. Idrott och hälsa
    6. Bild, dans, musik och teater

    Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i gymnasieskolan är följande:
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 1 och ett annat ämne ur ämnesgrupp 2, 3 eller 4
    • Två ämnen ur ämnesgrupp 2, 3 eller 4. Alternativt två språk inom ämnet moderna språk ur ämnesgrupp 2
    • Idrott och hälsa och ett ämne ur ämnesgrupp 1, 2, 3 eller 4
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 6 och ett ämne ur ämnesgrupp 1, 2, 3 eller 4
    • Ett ämne ur ämnesgrupp 6 och ytterligare 90 högskolepoäng inom det i ämnesgrupp 6 valda ämnesområdet. Förordning (2013:924)
    **********************************************
    Du frågar också om socialfobi är ett hinder inför yrkesval - att bli lärare. Jag råder dig att prata med din läkare eller psykolog, som ställde diagnos på dig. Jag hoppas att du kan bli lärare. Jag känner dock inte grad och omfattning av dina problem. Det kan eventuellt passa bättre om du utbildar dig till speciallärare eller specialpedagog. Fråga din läkare eller psykolog om det.
    Du får hemskt gärna ställa andra frågor till oss & vi skall försöka hjälpa dig allt vi kan!
    Milla SYV




    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 's' (9 st.)

    • Trang

      Språk introduktion?

      Hej! Jag har fråga e som jag har bott i Sverige på 10 månader. Jag tror att min svenska e inte bra så jag vill ha Språkintroduktion nästa år, kan jag? Vad behöver jag om jag vill gå till Språkintroduktion? Och kan jag använda min vietnams betyg när jag gå till nationella program? Jag har också...

      Anna: : Hejsan, Trang!Du får gärna ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på din skola.För ge rätt svar på vilken utbildning som passar just dig, måste man veta väldigt mycket om din situation,... Läs hela svaret
    • Ung

      Hur blir man spanska lärare, inriktning mot skolår 7-9?

      Hej! Trots att jag fortfarande går i nian, planlägger jag redan min framtida utbildning genom att fundera på följande: Hur blir man spanska lärare, inriktning mot skolår 7-9? Språk har alltid varit intresseväckande för mig och därför funde rar jag på att bli språklärare i två ämnen -...

      Anna: : Hej Ung,det är mycket bra att du är ute i god tid och att du vill bli lärare! Som lärarutbildningssystemet är uppbyggt i Sverige idag, så finns det 2 "huvudspår";... Läs hela svaret
    • Jesper

      Intyg från folkhögskola sammanfogat med betygsdokument = slutbetyg?

      Hej, Jag blir inte klok på det här med slutbetyg och hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut det. Jag har ett samlat betygsdokument utfärdat 2005-06-10 med totalt 2050 poäng. Utöver detta har jag läst Samhällskunskap A samt Engelska B på MKFC Stockholms Folkhögskola, utfärdat...

      Anna: : Hej Jesper! Jag har ringt och pratat med en expert på Universitet- och högskolerådet och fick följande svar: beroende på exakt hur dokumentet som du fick på... Läs hela svaret
    • Peter

      Kan man som behörig läsa på IM?

      Hej, jag är själv Studie- och yrkesvägledare men vill få hjälp med att hitta svar på frågan: kan (eller rättare sagt - får :) en behörig elev läsa på IM? Vad krävs för det? Tacksam på förhand! Peter

      Anna: : Hej Peter! Jo, man får som behörig läsa på IM, Individuellt alternativ, men inte som regel, men som Undantag. Enligt skollagens 11 § ( i 17 kapitel) andra stycke ges det utrymme för behöriga elever att även kunna antas... Läs hela svaret
    • Chamsollah

      Bästa sättet att disponera poäng från det individuella valet?

      Hej! Jag kommer att välja ekonomiprogrammet men gillar SO ämnena väldigt mycket och vill förlora så få av dem som möjligt under gymnasiet. Så vilka kurser ska jag välja av mina 400 poäng individuellt val för att kunna få både en Sam/Sam prägel på ekonomiprogrammet men också bra meritpoäng...

      Mikael: : Hej, SO ämnena ger tyvärr inga meritpoäng! Vad är viktigare för dig: att läsa SO eller att få meritpoäng ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • Linn

      Utomlands efter gymnasiet?

      Hej! Jag undrar vilken gymnasieutbildning är smartast att välja om man vill plugga utomlands på universitet efter gymnasiet. Jag tänker just nu på att välja IB eller sam. IB vet jag är ett bra val om man vill utomlands men är sam det? Om jag väljer sam är det smart att välja till extra matte och...

      Liselotte: : Hej Linn, om du vill studera utomlands efter gymnasiet, är det smart att kontakta de lärosätena där du vill läsa - College eller Universitet - och få svar på exakt vad det är som de kräver. Är det ett engelskspråkig land du vill... Läs hela svaret
    • Hugo

      Stress! Samhälle samhälle eller samhälle media?

      Hej! Jag skulle helst vilja gå på Malmö borgarskola. Jag skulle vilja bli journalist/reporter i framtiden. Efter gymnasiet skulle jag vilja plugga utomlands. Kan jag få lite hjälp och reda ut mitt lilla dilemma? :)

      Lena: : Hejsan, eftersom du vill jobba inom det journalistiska området i framtiden så känns ju Sam/media som ett naturligt val. Där läser du många mediakurser som kan vara väldigt nyttiga och hur du kan utveckla ditt... Läs hela svaret
    • Jessica

      Språk är svårt vad ska jag göra?

      Hejsan, jag går samhällslinjen åk 1 och läser spanska 3. Spanskan är svår och helt ointressant finns det möjlighet att avsluta den kursen och inte läsa språk överhuvudtaget?

      Lena: : Hejsan, moderna språk ingår obligatoriskt på Samhällsvetenskapliga programmet och det går dessvärre inte att byta ut språket utan att ha särskilda skäl till att göra detta. Att läsa ett språk tar tid och man måste lägga ner... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga