Linnea

    Jag läste på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Efter 1,5 år bytte jag till samhällsvetenskapsprogrammet. När jag sedan tog studenten kunde jag tillgodoräkna flera av de kurser jag läste på natur, där av biologi 1. Jag går just nu på juristprogrammet på universitetet men skulle gärna vilja byta till Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram på handelshögskolan. Den grundläggande behörigheten är Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A, Naturkunskap B /Fysik A och Kemi A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Naturkunskap 2 /Fysik 1 och Kemi 1. Min fråga är om jag kan söka till detta antingen på mina betyg från samhäll? Jag har läst matematik 3b och engelska 6 samt de andra samhällsämnena som krävs. Går det att kombinera med de kurser som jag läste på natur? Tex fysik 1? Tack på förhand! Mvh Linnéa

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    i ditt examensbevis borde du ha de "extrakurserna" inskrivna som U-kurser, utökade.
    Hur som helst, så gäller betyg i kurserna tillsvidare.
    Så, om du inom ditt examensbevis eller utanför ditt examensbevis har godkända betyg i kurser - så gäller de betygen och ger dig behörighet till högre utbildning.

    Du kan också ta med alla dina betyg och gå prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är lättare att skaffa sig rätt uppfattning om man har betygen framför sig.

    Du kan också kontakta studievägledningen på det lärosäte/institutionen dit du vill söka.
    Även Antagning.se (som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige) borde kunna ge dig svar. Det är ju ändå den bedömning som Antagning.se gör, som gäller - oavsett vad någon annan säger.

    Hälsningar
    Mikael
    SYV