Dilan
    Hej! Jag är en tjej som är 15 år och ska snart göra mitt gymnasieval. Jag har ingen aning om vad jag ska söka men jag vet att Jag gillar ämnet biologi och även kemi, men hatar fysik,teknin och matte.
    Och jag vet liksom inte om jag skulle kunna klara av natur, det verkar så svårt och har bara hört massa negativt om plugg, betyg och så. Men det är inte problemet för mig direkt, utan jag är rädd för att inte klara av matten och fysiken där. och även min syv på skolan tycker att jag inte ska ge mig in på något som jag tycker är svårt.

    Har även tänkt på sam men jag har nog lättare för no än so och natur är den bredaste linjen också.
    Är förvirrad och behöver gärna råd/ tacksam för svar

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ska du välja Naturvetenskapliga programmet så ska du inte välja den för att den är bred utan för att du verkligen gilla att plugga matte, fysik, kemi och biologi och vara beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta eftersom framför allt matte - som du nämner att du hatar faktiskt - är huvudämnen på Natur.

    På andra högskoleförberedande program förutom Teknik så läser man en tvärnaturvetenskaplig kurs som heter Naturkunskap 1b - den innehåller bland annat biologi, kemi och fysik och kanske kan vara ett lagom ersättning om du väljer annat program än Natur. Det går även att bygga på den med en valbar kurs som vissa skolor har och som heter Naturkunskap 2. /Lena, Syv