H-don

    Hej jag studerar på komvux och vill utbilda mig som säjare efter många ångringar. I förra gången jag bad hjälp här i hemsidan fick jag tipser som var '' Om du behöver arbeta som säljare bör du gå och söka praktikplats för att du skaffa erfarenhet och söka arbete'', om jag förstod rätt. Så nu pluggar jag heltid och kurserna jag tar nu är i sista moment. I börja av nya året kommer jag börja andra kurser som måste också vara heltid. Men undrar om jag ta två kurser som motsvarar 50% tid, och hitta praktid som är minst 4 timmar per dag, ska det räknas heltid tillsammans? Ska jag få mitt csn lån i heltid? Eller för att man få heltid lån måste man studerar alla 8 timmar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tyvärr tror inte jag på den lösningen som du frågar om.
    CSN beviljar studiemedel för studier, inte för praktik. Sedan kan vissa dagar eller t o m veckors praktik ingå i kurserna man läser men det är i så fall ändå studier man bedriver.

    Vad ska man leva av när man går på heltids-praktik?
    Arbetsförmedlingen kan bevilja någon form av ersättning, t.ex Aktivitetsstöd.
    Det kan finnas olika projekt (se vad som finns i den kommunen där du bor eller är folkbokförd i).

    Studie- och yrkesvägledare