m
    när jag räknar mina betyg säger antagning.se att jag har 13.3 meritvärde och på studentum.se säger den 15.5 om jag lägger till matte 5 och eng 7. Vilken är rätt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Meritvärde är summan av snittbetyget och Meritpoäng. Har man inga meritpoäng blir snittbetyget = Meritvärde. Snittbetyget kallas också för Jämförelsetal. Ibland är det svårt att veta vilka kurser/betyg man ska räkna in i jämförelsetal (snittbetyget), och det inte heller självklart vilka kurser som ger meritpoäng vid ansökan till olika utbildningar (det beror på vilken särskild behörighet som krävs för just den utbildningen).
    När du gör anmälan till svenska utbildningar på högskolenivå kommer Antagning.se räkna fram ditt meritvärde för varje utbildning du söker. Du kan få olika meritvärde på exakt samma betyg, för att det spelar stor roll hur särskild behörighet ”ser ut”; söker du flera utbildningar med exakt samma särskild behörighet blir ditt meritvärde lika inför alla de utbildningar.
    Vad ngn annan räknar fram kommer inte spela roll om Antagning.se får fram en annan siffra. Vi rekommenderar därför för uträkningar (om man vill göra dem) Räknehjälpen på www.antagning.se

    Om du vill räkna fram ditt meritvärde bör du först  räkna fram ditt jämförelsetal (snittbetyget): du bör inkludera alla kurser från ditt examensbevis från gymnasiet eller komvux, förutom betyget i gymnasiearbete (eller komvuxarbete) plus de betygen som inte är med i ditt examensbevis som krävs för särskild behörighet och de som ger meritpoäng. Till jämförelsetalet plussar du sedan till det antal Meritpoäng som du har och den summan du får fram är ditt meritvärde.

    Hur många Meritpoäng har du? Engelska 7 ger 1.0. Du har också, om jag förstår dig rätt, godkänt betyg i matte 5, i så fall har du minst 1.0 meritpoäng för matte men kanske 1,5: om din utbildning på högskolenivå inte kräver matte4, då bör du ha 1.5 för matte, alltså.