Nej, inte riktigt ... inte samma sak. På ett sätt är de "samma sak" - om man tänker på behörighet till högskola: ingen av de dokumenten gör en behörig till högskola/universitet. Det är Examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller Omdöme från en folkhögskola som ger behörighet till svenska högskoleutbildningar.

    Studiebevis får man om man gått på gymnasiets nationellt program i 3 år men ej uppfyllt kraven för examensbevis; det kan fattas mycket eller lite för att kunna få ut examensbevis från komvux.

    Betygsutdrag är det dokument som visar på vilka kurser man läst och vad man fick för betyg i dem (om man fick några betyg). Då har man inte läst 3 år på gymnasiets nationellt program... men kanske ändå fått några godkänta (eller icke-godkända, F) betyg.