Ellen
    Jag sitter och försöker välja mellan Estetprogrammet med inriktning Media, eller Teknikprogrammet med inriktning på Informations- och medieteknik. Jag har läst att man bör vara intresserad av matte om man ska gå på teknikprogrammet och just matte är mitt svagaste ämne (jag har D i matte). Men jag känner ändå att jag får en bättre utbildning och framtid i och med att man blir ingenjör om man går teknik istället för estet. Varför jag vill gå estet är för att jag är väldigt fotointresserad, och teknik vill jag gå för att jag vill hålla på med datorn, webbteknik, datorkommunikation, programmering, digitala medier och webbutveckling. Allt inom den teknikinriktningen lockar mig men det jag är orolig över är att jag kanske tycker att matten är för tuff, kanske också att fysiken kommer vara lite svår för mig.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jaa, jag förstår att du har svårt att välja mellan dessa två program. Teknikprogrammet innehåller mycket riktigt enorma mängder matte - och den går fort! Du läser en mattekurs dubbelt så snabbt på Teknikprogrammet jämfört med Estet. Du läser dessutom fysik som bygger mycket på dina mattekunskaper. Det handlar väldigt mycket om matte på Teknik - man måste ofta jobba med matten på fritiden för att hålla ikapp kursen. Känner du att du är beredd på detta och att verkligen jobba med matten så kan det ju funka.

    Om du väljer att gå Estet som också kan passa bra utifrån dina intressen så kan du öppna upp för vidare studier till ingenjör via att du lägger till en mattekurs (Matte 2) - det gör dig behörig att söka ett så kallat Tekniskt basår efter gymnasiet. Där kan du läsa in matte, fysik och kemi för att sedan bli behörig till ett ingenjörsprogram. Du kan läsa mer om Tekniskt basår här http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar-60-hp-1.705

    /Lena, Syv