Emelie
    Jag har läst till Socialpedagog på Cady och hade velat vidareutbilda mig. Jag är intresserad utav att kunna arbeta inom ”sociala” yrken, exempelvis kvinnojour, BUP, med barn, psykiatri osv.
    Funderar på om jag ska läsa till socionom, hur gör jag detta enklast. Går det att komplettera min socialpedagog utbildning, exempelvis ”bygga” på den med kurser. Eller finns där någon likgiltig utbildning?

    Jag undrar även om det annars kanske finns fördjupningskurser till socialpedagog som kan öka mina jobbmöjligheter.
    • Anna : Eftersom det yrket är i sverige ej reglerat (i alla fall inte än - uppgift från mars 2019) - då finns det inga strikta formella utbildningskrav, utan arbetsgivaen bestämmer. Därför är det extremt svårt att ge rekommenderationer på exakt vilka kurser som skulle ge den kompetensen (i kombination med den utbildning som du redan har) som arbetsgivaren kommer att bedöma som attraktiv och som leder till en anställning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    socionom i Sverige kan man bli endast genom att komma in på socionomprogrammet och sedan ta examen från socionomprogrammet. När man är Antagen till socionomprogrammet (eller till ngt annat högskoleprogram) kan man ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och då får man svar om vad som kan tillgodoräknas och om det går att på så sätt korta ner sin utbildningstid.

    ***
    Socialpedagog >>
    till skillnad från socionom - kan man i Sverige idag få jobb som socialpedagog och kalla sig för socialpedagog med i princip vilken utbildningsbakgrund som helst.

    Men för att ha större chans att kunna få jobb som socialpedagog kan man antingen läsa en Folkhögskoleutbildning (exempelvis på Kalix Folkhögskola), en Yrkeshögskoleutbidlning på två år eller en treårig akademisk utbildning (på Socialpedagogiska programmet) som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.

    I vissa fall söker arbetsgivaren en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra även för en utbildad behandlingspedagog att söka dessa tjänster.

    BEHANDLINGSPEDAGOG OCH SOCIALPEDAGOG
    Båda är inriktade på behandling. Däremot kan innehållet i utbildningarna skilja sig åt: det handlar om vilken inriktning man väljer att ha på sin utbildning. Socionomutbildning kan också vara en utgångspunkt för ett arbete som socialpedagog eller som behandlingspedagog.

    Även utbildade fritidsledare, fritidspedagoger och beteendevetare kan få anställning som socialpedagoger.

    Tips! fråga på Cady där du läste förut, vad de kan rekommendera att läser vidare. Personal på Cady borde ha fått den frågan förut och borde kunna ge dig några förslag. De vet ju vad deras utbildning innehåller och de borde också veta vad arbetsgivare efterfrågar.