Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    jag förstår av din fråga att du vill byta skola och att du tog reda på att det inte finns lediga platser på de skolor och program som du vill byta till, stämmer det?

    Om det är så, kan du be skolan/skolorna - att ställa dig i RESERV och kontakta dig om en plats vill ledig. Upp till tre veckor efter skolstart brukar skolorna fortfarande ta in från reservkön.

    Andra saker som du kan fundera på - om du vill undersöka om det finns platser på någon Riksrekryterande skola, titta in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=2&sport=

    En fristående/privat gymnasieskola får du söka till vart som helst i landet & det finns säkert plats någonstans på det programmet som intresserar dig men det blir praktiskt väldigt svårt - då du måste bo på skolorten men får inte Inackorderingstillägg från CSN /eftersom samma program finns på din ort/. Du kan läsa om reglerna kring Inackorderingstillägg här http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696

    Det kan hända att det finns platser kvar på ett program som du vill läsa på en riksrekryterande distans gymnasieskola, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som erbjuder fyra program: Natur, Samhälle, Humanistiska & Ekonomi.

    Om du vill byta skola, men kan tänka dig på samma program som du läser nu, är det möjligt att byta senare - om någon plats blir ledig /det händer ju att elever flyttar med sin familj till en annan stad, t.ex./.

    Jag vet inte anledning till varför du vill byta skola och kan därför inte ge dig ngt råd ang.hur du ev.kan börja trivas på din nuvarande skola. Du kan gå prata med kurator, skolsköterska, din klasslärare/mentor och/eller med rektor på ditt program, som kan hjälpa dig reda ut ev.problem och du kanske kan fortsätta gå på din skola och trivas!

    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    Mikael SYV