Zdenka
    Hej
    Om man gått ut gymnasiet 2012 då gäller väl allmän behörighet med Svenska A och B ?
    För lästa att nu gäller alla tre stegen för allmän behörighet ?
    Det är väl för de som tar examen efter 2012 ? eller det nya gymnasiesystemet ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Om man har ett SLUTBETYG då är det Svenska A och B (eller svenska som andraspråk A och B) som krävs för att uppnå Grundläggande behörighet vad det gäller svenska språket.

    Men om man har ett EXAMENSBEVIS, då krävs det godkända betyg i Svenska 1, 2 och 3 för att uppfylla kraven för Grundläggande behörighet (vad det gäller just svenska språket).

    Utan att veta vad den personen har för sort utbildningsdokument, om det är Slutbetyg eller Examensbevis, kan man inte svara på frågan om betyg i Svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) behövs för att personen ska uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Bästa hälsningar

    ANNA