Julia SYV på FrågaSYV

    På en allmän kurs på en folkhögskola kan man i slutet av utbildningen få Omdöme om grundläggande behörighet. Och med det omdöme (om grundläggande behörighet, alltså) prövas man i BF-urvalet. Högskola omdöme är 4.0 men det är inte alla som uppnår det högsta, utan man kan få 3,5, 3.0, 2,5 ... osv.
    ****
    Om man är behörig och även har resultat från högskoleprovet - prövas man i HP-urvalet. Högsta resultat på HP som man kan få är 2.0 och att prövas i HP-urvalet har inget med att göra med att man har eller inte har läst på en folkhögskola. Men man måste vara BEHÖRIG, alltså både ha grundläggande och även särskild behörighet, om utbildningen kräver även särskild behörighet.

    • :

      Altså om man har grundläggande behörighet från en allmän kurs + särskild behörighet så prövas man i HP-urvalet?

    • Julia :

      för att prövas i HP-urvalet måste man (förutom att man har grundläggande och särskild behörighet) ha ett giltigt resultat från Högskoleprovet.
      Utan HP-resultat kan man ej prövas i HP-urvalet. Å andra sidan, befriar inte högt resultat från Högskoleprovet från kraven på grundläggande och särskild behörighet.

    • :

      Självklart! Gällande allmän kurs då man måste man läsa igen alla resterande kurser för att få omdöme och bli grundläggande behörighet?

      Hitta det här nämligen:

       För att få en grundläggande behörighet krävs att du har klarat av följande tio kurser:

      Svenska 1,2 & 3

      Engelska 5 & 6

      Matematik 1a/b/c

      Samhällskunskap 1a1*

      Naturkunskap 1a1

      Religionskunskap 1

      Historia 1a1

    • Julia : På en folkhögskola kan du läsa mot omdöme om Grundläggande behörighet. För detaljer om det kontakta den folkhögskola där du vill läsa. .. På komvux läser du mot Examensbevis. I examensbevis från komvux ingår 2400 poäng = studier på heltid i 3 år, sex terminer. De kurser du nämner i din kommentar, ovan - måste också de ingå, men dessutom även många andra kurser.
    Läs alla kommentarer