Lenny
    Hej! Några av de universitetsutbildningar jag är intresserad av har en urvalsgrupp för de som gjort matematik- och fysikprovet. Är det en bra idé att göra provet även om resultatet blir lågt? Kan man förstöra sina chanser att komma in i de andra urvalsgrupperna man tillhör ifall de ser att man fått dåligt på matematik- och fysikprovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lenny,
    känner inga som helst nackdelar i att göra matte-och-fysikprovet. Med mycket lågt resultat kommer man inte delta i konkurrensen i det urvalsgruppen, för det sätts en gräns på visst (lägsta) resultat. Får du resultat över den gränsen, kommer du delta även i den urvalsgruppen, alltså i ännu en urvalsgrupp. Och i varje urvalsgrupp får man en ny chans, som är helt oberoende av antagning i andra urvalsgrupper. Det är mycket vanligt att man deltar i konkurrensen i flera urvalsgrupper samtidigt! Så, jag tycker att pga det ej finns några nackdelar, så varför inte skriva det provet? :)