Mdvgs2

    Hej Jag har avslutat mina studier och tagit yh-examen och nu är utbildad elkraftsingenjör. Har nyligen blivit medveten om att det finns top-up degree, finns det alternativa vägar att gå för att uppgradera min yh-examen till en kandidatexamen? Jag är idag verksam i energibranschen och är inte särskilt intresserad av att "börja om" igen genom att söka mig till ett kandidatprogram inom energiteknik.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ivan,
    du får gärna fråga de utbildningsansvariga på den yrkeshögskoleutbildning som du tog examen ifrån om de känner till var du skulle kunna läsa ett år påbyggnad inom rätt kunskapsområde - jag är inte säker att top-up året finns inom just ditt kunskapsområde.
    Du får också gärna fråga på de institutionerna på de svenska högskolor och universitet där relevanta utbildningar ges. I Sverige är det så att yrkeshögskolepoäng kan inte direkt "översättas" till högskolepoäng men det är inte förbjudet för ett lärosäte (högskola eller universitet) att tillgodoräkna yh-poängen inom högskoleexamen; de gör individuell bedömning och svarar om det är möjligt eller inte. Därför ber jag dig att vända dig direkt till det svenska lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen.
    Om du kan tänka dig läsa top-up-degree året utomlands, då bör du få svar från den yh-utbildning där du tog examen ang.om de har någon sort samarbete med utländska universitet. Det är, som sagt, inte säkert att sådant samarbete finns. I så fall kan du själv ställa frågor till alla de skolor utomlands där du kan tänka dig vilja läsa för att ev.komplettera din svenska yh-utbildning.
    Testa också få svar från MYH, myndighet för yrkeshögskola.
    Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett mer konkret svar.

    Hej Igen,

    vi fick svar från FEI som lyder:
    I Sverige finns för närvarande ingen möjlighet att läsa vidare från en YH-examen. Vi samarbetar därför med Coventry University för att erbjuda detta system med top-ups. Såvitt vi vet är vi den enda aktören i Sverige som erbjuder detta för närvarande.

    En förutsättning för antagning är att den YH-utbildning man har måste passa ihop med det top-up program man väljer. Vi kan tyvärr inte erbjuda en lista eftersom det finns så många YH-utbildningar i Sverige, och de ändras från år till år. Därför måste vi titta på varje enskilt fall för att se om kurserna täcker rätt saker.

    Vi erbjuder inte någon top-up inom just Energiteknik men den utbildningen skulle sannolikt passa ihop med våra mer tekniska program som Production Managament eller Supply Chain Managament.
    Vänliga hälsningar
    Course Manager, International courses
    FEI Företagsekonomiska Institutet
    Kammakargatan 10
    Box 1341
    111 83 Stockholm
    Växel 010 410 59 00, Direkt 010 410 59 31
    www.fei.se | Facebook | Linkedin | Instagram | Twitter

    Vi fick också ett svar från en utredare på MYH, Myndigheten för yrkeshögskolan som lyder:
       Du har ställt frågor om det går att tillgodoräkna en YH-examen mot en kandidatexamen. Det går inte med automatik. En sökande kan alltid begära att tidigare förvärvade kunskaper valideras av lärosätet. Men det är en individuell prövning och den kan leda fram till att hela eller delar av kurser kan bli tillgodoräknade. Men det finns ingen garanti och det kan ske först efter det att den sökande antagits till utbildningen.

    När det gäller top-up degree bygger den på att en YH-anordnare har ett samarbete med ett utländskt universitet och att man studerar utomlands eller ibland kan den vara på distans. Jag har ingen information om hos vilken YH-anordnare som vederbörande har studerat, så jag kan inte svara på om den utbildningsanordnaren har något avtal med ett utländskt universitet.
    ************************************************
    Min kommentar till MYH´s svar: fråga på din "gamla yrkeshögskola" om de har avtal med utländska universitet.