Maryam
    Hej! Jag går för tillfället ett naturbasår på universitetet (mitt meritvärde påverkas därmed inte). Planen är därefter att söka mig till läkarprogrammet, men innan dess måste jag komplettera 2 matematik-kurser respektive 2 spanska-kurser som jag fick C respektive B på. Prövning är ett alternativ, men eftersom jag har svårt för dessa ämnen tvivlar jag på att jag klarar av att få A i kurserna utan hjälp från lärare och genom att "tenta av dem" på ett försök. Jag undrar därmed om jag har några andra alternativ, bortsett från högskoleprovet? Kan jag få lärarhandledning eller läsa kurserna på Komvux på något vis?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maryam,
    det är upp tiII Komvux i den kommunen där du är foIkbokförd att erbjuda eIIer inte erbjuda dig PIats på kurser. Det finns inga förbud mot att ta in eIever som redan har godkända betyg, men pga komvux har begränsade resurser och Måste i första hand ge pIats på GrundskoIekurser tiII personer som saknar grundskoIebehörighet, bIir det oftast inte möjIigt att ta in dem som redan har godkända gymnasiebetyg (pengarna räcker heIt enkeIt inte tiII). Sök tiII komvux men jag vet att chanserna är små att få pIats på kurser i den situationen som du beskriver.

    De andra möjIiga aIternativ - prövningar och högskoIeprovet - känner du tiII (du nämner dem i din fråga).

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte