Daniel SYV

    Hej,
    mitt yrke, SYV är (ännu) inte ett legitimationsyrke, till skillnad från t.ex yrket Lärare. Och det finns exempel att folk jobbar som SYV med en annan utbildning än examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet, som är 3-årig utbildning på heltid, t.ex kan man vara utbildad lärare, informatör, psykolog eller ha kandidatexamen i pedagogik, samhällskunskap eller beteendevetenskap.
    Arbetsgivare avgör vem får jobbet (eftersom det ej finns ngn legitimation inom det yrket) men arbetsgivare prioriterar oftast anställa "behöriga SYV-ar" alltså de som har examen från SYV-programmet och endast i andra hand anställer ngn som har en annan högskoleutbildning. Jag kan tänka mig att en utbildad Socionom eller nan med ett antal diverse högskolekurser (helst inom beteendevetenskap, pedagogik och samhällskunskap) kan få jobbet som SYV, men oftast endast om ingen behörig SYV söker det jobbet. Vissa kommuner och utbildningsföretag har "lokala regler" att anställa endast  behöriga SYV-ar, alltså endast med examen från SYV-programmet.
    Utan högskoleutbildning kan jag inte tänka mig att någon skulle kunnat få jobbet som SYV.

    • :

      Vad intressant! Jag visste inte att SYV inte är en skyddad titel, det var något nytt! Tack för svar :)

    • : Vad intressant! Jag visste inte att det förekommer lokala regler, det är något jag ska titta vidare på! Tack för hjälpen :)
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!