Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    menar du >>>PIL på Karolinska Institutet? Det är bedömning som görs av de utbildningsansvariga och resultat av Högskoleprovet och även av Intervju - spelar roll. Det är därför omöjligt för oss på Fråga SYV att säga hur stor chans just du har.

    På Karolinska Institutets hemsida läser man bl a: "KI ser inför varje läsår över om alternativt urval ska användas till läkarprogrammet samt om urvalsmodellen i något avseende ska justeras.
    För genomförandet av det alternativa urvalet ansvarar en urvalskommitté. Det alternativa urvalet PIL är en parallell urvalsgrupp till de övriga urvalsgrupperna för gymnasiebetyg och högskoleprov. Det alternativa urvalet bygger på en bedömning av den sökandes motivation och lämplighet och urvalet sker i tre steg."

    Det är alltså inte säkert att AU blir kvar. Det beslutas inför varje antagningsomgång. Det är inte obligatoriskt för lärosätena att erbjuda AU-urval och många gör inte det, utan tar endast in på betyg och på resultatet av Högskoleprovet.

    Sök, om AU till läkarprogrammet blir kvar nästa gång. Och Lycka till!

    L.

    Liselotte