Alexander

    Hej, Jag har valt software engineering som mitt första val men jag måste fylla på andra val som jag tyckte ”matematik lärare” kan vara ett passande program för mig som andra val. Vad måste jag söka på när jag går in till studera.nu för att hitta matematiklärare utbildningar för gymnasienivå? Förresten, måste man verkligen undervisa i ett till ämne??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    du ska leta efter Ämneslärarprogrammet för lärare i matte + ännu ett ämne. gymnasielärare i Sverige är oftast behöriga i 2 ämnen. Att Undervisa i fler ämnen än just matematik på gymnasiet kanske man inte behöver göra - beror på hur stor den gymnasieskola är där du ska jobba + hur behörigheter ser ut för andra lärare. För skolan är det svårt att lägga schemat så att en lärare som ska undervisa i endast ett ämne ska ha heltidstjänst + även rimlig tim-fördelning, så att du inte ska ha många lektioner på samma skoldag där du inte har någon rast över huvudet taget, kanske en lektion slutar 11.40 och en annan börjar just 11.40.. . och en annan dag har en en lektion kl.8,00-8.45 och sedan en lektion kl.15.15 tll 16.00 ... och så är du "ledig" många timmar mitt på dagen. Mattelärare kan ha olika "andra-eller Bi-ämne" som de är behöriga i.
    Du kan också söka läsa Matematik, 30hp kurs på heltid under en termin och nästa termin fortsättningskurs och läsa 4 terminer matematik på heltid (vilket blir 120 hp) och sedan försöka hitta KPU, kompletterande pedagogisk utbildning - för att bli behörig lärare endast i matematik. På så sätt blir den utbildning motsvarande 3,5 års heltidsstudier, men KPU ges ofta på deltid så det kan ändå lätt bli 5års studier, men de senaste 3 åren - på halvtid. Att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne är svårt. De som blir lärare i flera ämnen prioriteras.

    Exempel på utbildningar som du gärna får titta på:
    oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-matematik-biologi
    umu.se/utbildning/program/amneslararprogrammet---gymnasie
    oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-matematik-idrott-och-halsa