Sophia

    Hej! Jag har ett slutbetyg från 2012 och har inte svenska 3, jag undrar om jag måste läsa Svenska 3 för att ha behörighet till att söka in på högskolan.. ingår svenska 3 i grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sophia,
    om du i ditt slutbetyg från ett fullständigt program har godkända betyg (G eller högre) i Svenska A och B, är du behörig - vad gäller svenska - till svenska högskoleutbildningar. Kravet på godkänt betyg i svenska (eller SAS) 3 infördes för elever som började på gymnasiet året 2011 och läste mot examensbevis. Hänvisning: antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat