Marcus
    Hej! Nu är det nästan exakt en vecka till resultatet för intagning på gymnasiet första valet. Är oehört nervös och tänker på det rätt ofta faktiskt, hur man egentligen ligger till. Hur kommer det se ut 15 april? Kommer man få reda på om man kommer in av syven den dagen? Eller ska man gå in på webben? Hur funkar det? De ja sökte så va de 21 sökande och 16 platser så Ja är lite nervös om ja kommer in. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!

    Jag vill inte göra dig ledsen, men det preliminära antagnignen är inte avgörande utan det är det Slutgiltiga (definitiva) antagningen som blir klar tidigast till midsommar, som verkligen spelar roll. Att du t.ex kommer in i det preliminära antagningen eller inte kommer in, spelar i princip ingen roll - för att det är betygen som sätts i slutet på maj (eller början på juni) - och som kommer att finnas i Slutbetyget från grundskolan, som avgör om man kommer in på gymnasiet eller inte.

    Du bör därför kämpa för att få så höga betyg som möjligt i slutet av läsåret!

    I vilken stad bor du? Om du svarar på den frågan, kan jag berätta för dig när det definitiva/slutgiltiga antagningens resultat blir klart för din del (det är olika datum i olika delar av Sverige).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej Mikael. Ingen fara vet att det är i sommar som Man får reda på svaret, men om man kommer in nu så kanske det är en fördel tills sommaren. Jag bor i Halnstad! Tack för svar!
    • Milla : Det är tyvärr inte någon fördel om man kom in på Preliminär antagning. En ny antagning görs efter det att man får betygen i slutet av maj - början på juni och ingen hänsyn tas till resultatet av preliminär antagning. Tyvärr, alltså! :(
    • : Ah okej. Känns ändå lite skönt att känna att det kan gå hur som helst nästa vecka!