Niklas
    Hej!

    Jag har bestämt mig för att byta gymnasium i tvåan och det gymnasiet jag vill börja i har endast Sam Beteende, inte Sam Sam (som jag nuvarande går på). Jag vet också inte om gymnasiet har tillgång till modersmål som ersättning för moderna språk, eftersom jag redan valt bort franskan och går på modersmål för nuvarandet.

    Så det jag undrar är;
    Blir det några komplikationer att byta från Sam Sam till Sam Bet (Gå om ett år?)
    Vad händer om skolan jag vill byta till inte har modersmål? Hur tar man om?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!
    Har du varit i kontakt med den skolan dit du vill byta och fick svar att de har plats?
    Det är det första du måste göra.
    Om ingen ledig plats finns, kan du inte byta.

    Om plats finns, fattar rektor på den "mottagande skola" beslut om att ta in dig eller meddela dig om att det - tyvärr - inte går. Det är upp till rektor, alltså, på den skolan dit du vill byta men om det inte finns någon plats, så kan inte rektor göra något åt saker - bara lova att meddela dig om en plats befrias.
    Men även om plats finns, så är ej rektor skyldig att ta in nya elever, förutom på hösten - till åk1 dvs de som kom in på sina betyg, när de konkurrerar om plats via Gymnasieantagningen.

    Det där med inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet är ju ett mindre problem.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf och jämför kurser inom inriktningarna. Du ser att Samhällskunskap 2 läses på båda inriktningar. De resterande 350 poäng skulle man kunna "möblera om" - mellan programfördjupningen, individuellt val och inriktningskurserna.
    Om rektor fattar beslut om individuellt anpassat program, kan du ha andra kurser i ditt Examensbevis än resten av klassen.

    Moderna språk, 200 poäng - behöver du inte har med i examensbeviset från SA, i fall du läser ett Individuellt anpassat program. Om den skola, dit du vill byta har eller inte har en behörig lärare i rätt språk, vet inte vi på Fråga SYV. Du måste fråga på skolan.

    Men den viktigaste fråga här är
    1. har skola plats?
    2. om plats finns, tycker rektor att det är OK att en ny elev tillkommer? För att det är Rektor som är ytterst ansvarig för att som händer på skolan.

    Du kan söka till åk1 - till hösten 2016 och i fall du kommer in (då konkurrerar du med dina "gamla" grundskolebetyg), får du gå om från åk1 och 3 år på gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar besvarar dina frågor men du är välkommen att återkomma i fall du vill ha en mer ingående svar, någon förklaring eller om du kommer nu nya frågor!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Du kan själv se i Programplanen (länk i mitt tidigare svar) vilka kurser som måste ingå i ditt examensbevis. I annat fall får du Studiebevis och med det saknar Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det är dock inte "kört" för det, utan du kan komplettera på komvux efter gymnasiet och få Examensbevis från Komvux.

    Vi på Fråga SYV kan inte medverka till att du får byta skola. Vi kan bara berätta vad som gäller. Sedan är det upp till Rektor på den gymnasieskola dit du vill byta.
    Om rektor tar in dig - blir det sedan en fråga mellan dig, SYV och Rektor - hur ni får ihop dina kurser till Examensbevis.
    Om Skola kan bryta mot reglerna och fatta beslut om Individuellt anpassat program trots att det blir då för sent, vet vi inte heller. Förhoppningsvis går det att få ihop dina kurser till Examensbevis.
    Skillnaden mellan inriktningarna på SA kan kanske kompenseras genom kurser inom Programfördjupningen.
    Se i Programplanen. Skriv ut den. Markera de kurser i vilka du redan har betyg. Markera sedan de kurser i vilka du kommer att få betyg under det här läsåret. Sedan ser du vad som fattas.
    Men om ingen ledig plats finns på den skolan dit du vill byta - i åk3 efter sommaren, kommer det inte att gå i så fall.
    Vi hoppas att det ordnar sig!
    Lycka till!
    • : Tack så hemskt mycket för det snabba svaret!
    • : Saken är dock att jag inte har något intresse om att gå om och menar att jag vill gå klart ett år i mitt nuvarande gymnasium och sedan byta till ett annat som jag går på efter sommaren. Gå om är tyvär inte ett alternativ för mig.
    • Liselotte : Om du byter skola efter det att du avslutar åk2, kan inte rektor på den nya skolan fatta beslut om Individuellt anpassat program. Du måste i så fall - om du vill ha Examensbevis - uppfylla kraven vad det gäller att bl a ha betyg i kurser inom en av inriktningarna. Rektor på den mottagande skolan kan avslå din ansökan om att byta pga skola kanske inte kan ge dig möjlighet att uppfylla kraven för Examensbevis.
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer