Enok
    På Antagning.se under viktiga datum för ansökningar står det sommarkurser2021 och hösttermin 2021. Innebär detta att du tex kan söka ett Civilingenjörs program vid båda ansöknings datum eller är sommarkurser 2021 exklusivt för enstaka kurser?
    Eller varierar den mellan universitet/högskolor när man kan ansöka?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Enok,

    sista anmälningsdagen till Sommarkurser var den 15 mars 2021, se antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum
    Så vitt jag vet, så startar inte något program (bl.a inte Civilingenjörsprogrammen) med sommarkurser, utan högskoleprogram i Sverige startar i början av terminer: höstterminen (oftast) och ibland också i början av vårterminen. Sommarkurser läser man som en Komplement till andra utbildningar eller för att skaffa sig mer kunskap. Kanske kan man ta någon sommarkurs in i kandidatexamen eller i en annan högskoleexamen, men det får man utreda med hjälp av studievägledare på den institutionen där man vill ta ut högskoleexamen.