Kimia
    Hej
    Undrar om man kan jobba i ett lab inom klinisk kemi och mikrobiologi efter VO?, om inte vad behöver man komplettera med?.
    Och även patolog,kan man utbilda sig till det efter VO?.

    Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    För att jobba i ett laboratorium inom klinisk kemi och/eller mikrobiologi behöver du läsa kemi och/eller biologi på högskola/universitet och ta kandidatexamen = 3 års heltidsstudier på högskolenivå med godkända resultat.
    Patolog är läkare som specialiserar sig i dödsorsaker. Sök läkarutbildning och sedan efter AT tjänstgöring kan du specialisera dig mot patologi. Det tar sammanlagt minst 12 år eftergymnasiala studier.

    Mvh
    Anna
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    För att jobba i ett laboratorium inom klinisk kemi och/eller mikrobiologi behöver du läsa kemi och/eller biologi på högskola/universitet och ta kandidatexamen = 3 års heltidsstudier på högskolenivå med godkända resultat.
    Patolog är läkare som specialiserar sig i dödsorsaker. Sök läkarutbildning och sedan efter AT tjänstgöring kan du specialisera dig mot patologi. Det tar sammanlagt minst 12 år eftergymnasiala studier.

    Mvh
    Anna