Kimia
    Vilka jobb inom laboratorium finns det?.
    &
    behörighet till de?.

    Mvh

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! På ett laboratorium behövs det, beroende också på vad det är för en sort lab., kemiingenjörer, fysikingenjörer, lab.assistenter, BMA (biomed.analytiker); lokalvårdare, vaktmästare och administratörer; larmtekniker, datasupport, programmerare, vakter/Securitas och laboratoriechef. Läkare kan också jobba på ett lab., om de inriktar sig på forskning: t.ex.på att ta fram nya mediciner. Vilken/vilka av de yrkena är du intresserad av? Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Jag är intresserad av både kemi&fysik ingenjörer & även BMA .Hur kan man jobba inom läkarindustrin?,alltså läkare som jobbar på ett labb.Mvh
    • : Ursäkta,jag menar läkemedelsindustri.Mvh
    • Mikael : Färdigutbildad läkare har flera val och ett av dem är att inrikta sig på forskning: ta fram nya mediciner t.ex och då jobbar man på ett lab.
    • : Hur länge minst måste man gå ha jobbat inom sjukvård som färdigutbildad läkare,för att kunna jobba på ett lab?.Mvh
    • Mikael : Jag skall tillfråga en expert och återkommer.
    • Milla : Vi har nu fått svar från en expert och jag har svarat till dig. Mvh Milla
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    För att kunna söka jobb på ett laboratorium behöver man vara färdig med AT-tjänstgöringen, dvs först 5.5 år på Läkarutbildningen + minst 18 månader AT-tjänst och efter det kan man söka jobb som läkare på ett lab.

    Man behöver inte ha jobbat som läkare, bara få läkarlegitimation och för det måste man vara färdig med AT-tjänstgöringen och skriva läkarprov med godkänt resultat. Så fort man får läkarlegitimation, kan man direkt söka jobb på ett lab.

    Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare