Enok

    Du kan få max 2.5 extra meritpoäng från valbara ämnen på högre nivå som moderna språk 4 och matte5. Hur blandas högskoleprovets resultat in, får du 1 merit från högskole plus 2.5max från andra ämen???? Och kan man bara gå upp i merit om man tar ett ämne som ger extra merit?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej!
    högskoleprovets resultat blandas inte alls med meritvärde/jämförelsetal eller meritpoäng.
    Högskoleprovets resultat kvalificerar till att med det resultatet bli prövad i HP-urvalet, om man söker till svenska högskoleutbildningar och är behörig. Högskoleprovets resultat räknas alltså helt separat från allt annat.

    I betygsgrupper konkurrerar man med sitt MERITVÄRDE. DET ÄR SUMMAN AV JÄMFÖRELSETALET + MERITPOÄNGEN. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetalet (snittbetyget). Var god läs info på gymnasieguiden.se/merit