Andreas
    Hejsan! Jag har en fråga angående Pilot yrket.
    Jag skulle jätte gärna vilja bli en pilot i framtiden, men jag undrade bara hur mycket fritid har en pilot?
    • Anna : Du kan läsa mitt svar, nedan, där jag återberättar det som vi fick i svar från en sakkunnig på området.
    • Julia : Svar från en person som är bra insatt i frågan: "Det varierar från bolag till bolag hur mycket fritid man har. T.ex kör Wideröe i Norge med ett schema där piloten jobbar 1 vecka och är ledig 1 vecka. Medans Ryanair kör 5 dagar jobb, 4 dagar ledigt. Det finns otroligt många variationer & jag kan tyvärr inte ge någon översikt över alla. Vissa bolag som t.ex fraktbolag flyger piloterna mycket på natten. Det finns regelverk som reglerar hur många timmar en pilot kan jobba inom ett dygn & över perioder på veckor/månader/år. Min rekommendation är att kontakta transportstyrelsen om detta & även dom olika flygbolagen."

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    det finns olika pilotyrken - HelikopterpilotTrafikflygare och Flyglärare samt Pilot inom försvarsmakten (stridspilot) - vilken sort pilot vill du bli?

    Oavsett, vilken sort pilot du vill bli, är det svårt för oss på Fråga SYV att svara på din fråga.

    Jag ska försöka hitta svar eller vart jag hänvisa din fråga och återkommer i så fall.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Jag har nu skickat din fråga till Svensk pilotförening som har ambition att svara inom 24 timmar. Jag hör av mig när jag får svar från dem.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Vi har tillfrågat en sakkunnig och fick följande svar:

    "Hur mycket fritid man har som Pilot beror mycket på vilken typ av bolag man arbetar i, vilken typ av flygningar etc.

    Exepel: en pilot  kan ha en tjänstgöringstid på 160 timmar i månaden med 10 fridagar.

    I tjänstgöringstiden ingår även så kallade stand by dagar då piloten är hemma i sitt hem men skall kunna ställa in sig i fall exempelvis en kollega blir sjuk.

    Piloternas maximala arbetstid är reglerat enligt föreskrifter som den Europeiska luftfartsmyndigheten EASA har fastställt. Där är reglerat hur lång en arbetsdag får vara och hur lång vila piloten skall ha innan nästa tjänstgöring osv."

    Och nu kommer det ännu ett svar :), läs nedan:

    En pilots arbetstider styrs av regelverk där man har en balans mellan arbetstid & vila. Då arbetspassen hos en del arbetsgivare ibland kräver övernattning på annan ort blir det inte att man har all sin fritid på hemmaplan. Scheman ser olika ut hos olika arbetsgivare och i många fall har man en del av sin arbetstid som ”standby” vilket innebär att man är hemma men kan bli utkallad på jobb om någon annan blir sjuk eller något annat gör att ordinarie pilot inte kan flyga. Läs gärna månadsintervjuer, där får man en bild av hur det är att arbeta som pilot och de olika variationerna som finns.

    *** och de utbildningar som Svensk pilotutbildning erbjuder just i dagens läge kan du se på Yrkeshögskoleguidens hemsida.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vi har nyss fick svar från ännu en sakkunnig och det lyder:

    Piloters arbetstid dvs flygtid regleras av ett regelverk som heter EASA-OPS subpart Q och det som tidigare var ett arbete med en hel del fritid har drastiskt förändrats. Man utnyttjar piloterna så långt regelverket tillåter och eftersom de flesta arbetar borta från hemorten så kan man nog anse att fritiden blir klart lidande.
    Skall man satsa på pilotyrket så måste man vara beredd på att jobba på annan ort, vara borta från hemmet i långa perioder osv.

    Studie- och yrkesvägledare