Kimia
    Hej,jag undrar om det går att få max meritvärde(22,5),genom antingen höga betyg eller genom att man får hög resultat på Hp?.Och om man tar ut sin examen med ej nästan alla A-betyg,kan man ändå få hög meritvärde genom att få hög resultat på Hp?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    svar på din fråga är tyvärr "nej".
    Meritvärde
    och
    Högskoleprovet - är oberoende av varandra.
    Meritvärde räknas bara på betyg
    Högskoleprovet kan ge plats på en högskoleutbilnding /men det har inget med Meritvärde att göra/.

    Om du kan tänka dig att det finns två dörrar som leder in i samma rum och det står massa folk i kö vid båda dörrar. Alla vill komma in men det finns begränsat med platser i rummet - om det t.ex. är en biosalong och det finns 100 stolar.
    66 stycken stolar är bokade för dem som konkurrerar med betyg /Meritvärde/.
    44 stycken platser är bokade för personer som konkurrerar med resultat av Högskoleprovet.
    De med högst Meritvärde kommer in först via dörr nummer 1.
    De med högst på Högskoleprovet kommer in - via dörr nummer 2.
    Sedan sitter alla i samma salong och "ser samma film" (går samma utbildning).
    Om du gör Högskoleprovet - det som att "klona sig" - ställa sig i kön till BÅDA DÖRRARNA samtidigt.
    Då har du en extra chans att komma in. Du kanske kommer in på HP, eller så kanske på Meritvärde av dina betyg.
    Det går inte att höga Medelvärde av sina betyg genom att göra högskoleprovet.
    Genom att göra högskoleprovet får du en EXTRA CHANS att komma in - för att du "ställer dig i en annan kö" också - du står, alltså i 2 stycken köer samtidigt.
    Mvh
    ANNA SYV
    • : Tack för svaret med det bästa exemplet!.
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studierna! Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Tack!