Marcus
    Räcker det att bli godkänd i fysik,matte och engelskan för komma in på högskolan för pilot? är det mycke plugg på gymnasiet för pilot?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    man måste klara av Medicinska krav /vara fullt frisk/ samt Psykologisk test - och alla som klarar det konkurrerar sedan med sina betyg. Om huruvida godkända betyg räcker eller ej är omöjligt att säga på förhand. Godkända betyg behövs för att bli behörig att söka. De med högsta betyg kommer in först och sedan - så länge platserna räcker.
    Intervju kan ev. också användas som urvalsmetod.
    På gymnasiet pluggar man inte till pilot, utan man läser behörighetsgivande kurser - t.ex. Fysik 1a.
    Det är samma kurs som andra elever läser som sedan skall söka andra eftergymnasiala utbildningar.

    Mvh
    Julia SYV