Marcus
    Om man vill jobba som besiktare i framtiden med hissar och karuseller, vilken gymnasie program är bäst att gå då? Vas tjänar en Besiktarebesi i månaden i hallands län? Är det hård konkurrens? Efter gymnasiet får man jobb då? Eller måste man plugga vidare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus!

    Jag rekommenderar Teknikprogrammet och i fall du hellre vill läsa på ett yrkesprogram - Industritekniska programmet.
    Några pålitliga uppgifter om löner för dem som jobbar med besiktning av hissar och karuseller, har vi inte. Detsamma gäller konkurrensen - vi kan inte svara på den frågan.
    Det finns inte något jobbgaranti och det är därför omöjligt att svara på frågan om du eller någon annan får jobb, men vi skall hålla tummarna för dig och hoppas att du får jobb.

    Det finns en yrkeshögskoleutbildning till Hisstekniker: http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-enkoping/hisstekniker
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/hisstekniker-installation-reparation-och-service

    Någon eftergymnasialutbildning för tekniker för karuseller känner vi inte till men vi skall leta efter information och återkommer om vi hittar någon.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare