Freja
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet, och våndas över den obligatoriska idrotten.
    I högstadiet så deltog jag inte alls på idrottslektionerna då idrotten ger mig sådan ångest att jag försökt ta mitt liv och självskadar nästan varje dag, så ämnet skrevs bort från min studieplan.
    Men det går ju inte nu i gymnasiet.

    Har ni någon idé på vad jag ska ta mig till eller vart jag kan vända mig? Går det att vara med på lektionerna men inte delta så jag får ett F, utan att det förstör allt för mycket? Eller finns det någon annan möjlighet att jag slipper delta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det stämmer att kursen Idrott och hälsa 1 är på alla gymnasiala nationella program en obligatorisk kurs. Har du pratat med kurator och med skolsköterska på din skola? De kan förmedla kontakt till en skolpsykolog. Det bästa vore om du kunde få hjälp att komma över ångesten. I andra hand kan psykologen skriva ett utlåtande som skulle ge dig rätt till specialanpassad undervisning (att psykologen skulle "bevilja" att en obligatorisk kurs tas bort kan jag inte tänka mig).
    Angående vara med på lektioner men ej delta för att få F, som du föreslår. Jag tvivlar på att det skulle ge dig betyget (inte ens F) - för att läraren måste ha underlag för att sätta betyg och om eleven inte gör någonting utan bara sitter där, så tror jag inte att läraren kommer ha underlag för att sätta betyg och då blir det inget betyg, vad jag förstår.

    Sammanfattning
    Prata med kurator och med skolsköterska på din skola, be om att få träffa en skolpsykolog. Fundera själv också på hur du skulle kunna överkomma ångesten inför idrottsundervisning.