Hjälp

    Hej Jag började 1an i år och jag valde gå till en skola som jag tyckte var helt ok. Jag gick Ekonomi där och skolan var helt ny och var nära där jag bor, alltså ca 25 min. Men problemet var att jag kände mig ensam i den skolan både vänner och att det gick få invandrarbakgrund människor. Skolan jag gick var det mest svenskar som gick. Det gick invandrarelever men de gick andra linjer. Jag hade inte så stort problem med detta från början då jag älskade undervisningen och hur mycket man fick lära sig från lärarna som var bäst på att undervisa. Jag har lärt känna människor som vi klickades så bra.

    Men efter en månad så började jag fundera på hur det skulle se ut att gå samma skola med mina vänner. Då de sa till mig hela tiden, att jag går en ”svenne skola” Jag var inte nöjd med det jag hade för någon anledning eller tänkte inte ens ordentligt men ändå ringde jag rektorn till mina vänners skola och jag kom in. Jag började den skola i 10-nde oktober. Första månaden var rolig eftersom jag hade så tråkigt i förra skolan och jag märkte eller kollade inte ens hur klassen var och hur läraren är och hur de undervisar.

    Men efter tag så märkte jag att klassen var så störiga att man hade 3 lärare att lugna de. Eftersom läraren själv kunde inte ta hand om det. Från en klass som kunde var tysta 3 timmars lektion till en katastrof klass som man fick huvudvärk efter man slutade var stort misstag. Klassen hatar varandra, inte hat mot varandra men de bry sig inte om varandra.

    Vissa säger du kommer få vänner hur som helst och när som helst. Undervisning är viktigare men nu när jag har bytt så skaffade jag vänner och om jag bytte tillbaka igen, Folk kommer tycka att jag är konstig eller hur. Man kan inte gå fram och tillbaks då det har redan gått halvtermin.

    Det jag vill komma fram till är att jag inte kan sluta jämföra den nuvarande skola till mitt gamla skola. Förra skolan hade mycket bättre stämning och var mycket större. Hade bättre lunch varje dag, och var närmare för mig , bättre undervisning och hade bra läroplan. Om jag kanske kontaktar rektorn till min gamla skola och jag får plats igen, vet jag inte om jag vill börja där eftersom mitt problem är ska jag välja vänner och få inte så bra undervisning eller gå tillbaka och få bra undervisning med mindre roliga/vänner?

    Hur tycker ni man kan gå vidare? Ja är fast i det här problemet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du ställer en viktig och inte en helt ovanlig fråga.
    Jag tycker du bör fråga på den "gamla skolan" - att du frågar betyder inte att du ska byta.
    Det är kanske så att du får svar att du inte kan byta tillbaka; och då är "problemet löst" för att du inte kan byta om du får Nej som svar på din fråga om att få byta.
    Om du får svar att du kan byta tillbaka - då är du välkommen att höra av dig igen. Så, ska vi försöka diskutera med dig kring den frågan.
    Vänligen
    ANNA