Tilda
    Hej, jag sökte i höstas till IB i Uppsala. Jag vart preliminärt antagen. Sedan när man skulle skriva i sitt omval var jag inte tillräckligt säker så jag tog bort IB och skrev dit ett program i min kommun. Beskedet kommer den 1:a Juli.( det är den 25 juni idag.) Jag har nu ångrat mig och vill gå IB.
    Finns det någonting jag kan göra för att få ändra mitt val nu?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tilda!
    Du kan kontakta Gymnasieantagningen i Uppsala. Här är kontaktuppgifter som du behöver:
    Epost: [email protected]
    Tel: 018-727 20 50

    Det är kanske möjligt att du kan göra "sen ansökan" (då ställs du sist i kön till den skolan som du önskar läsa på) - tyvärr spelar inte dina Mtv (poängen, meritvärde) någon roll om du söker efter sista dag i omvalsperioden. Om det finns tomma (lediga platser) på den skolan där du vill läsa och du är behörig, kan du bli antagen.

    Om det inte finns några tomma (lediga platser) på den skolan där du vill läsa, kommer du att ställas i Reserv och kan bli kallad från Reserv fram till ca 15 september (och ibland ännu senare).

    Vi rekommenderar att man påbörjar den utbildningen där man blir Antagen. Blir man kallad från Reserv, byter man i så fall från den påbörjade utbildningen till den andra utbildningen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    Jo, glöm inte att prata med dina föräldrar (vårdnadshavare). De måste samtycka till ändringar i ditt gymnasieval.
    Se också om Studie- & yrkesvägledare på din grundskola kanske ännu inte gick på semester och kan hjälpa dig (ring eller maila till din "gamla" grundskola).

    Vi håller tummarna!
    Lycka till!
    Mikael