Elev

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och har sökt några utbildningar på universitetet. Dock står det att jag är obehörig, men såg att det har med att jag ännu inte fått en gymnasieexamen. Betygen kommer även skickas över automatiskt från min skola. Så jag undrar om min anmälan kommer vara giltig trotts att jag ännu inte fått en gymnasieexamen, med tanke på att sista anmälningsdag är 17 april. Såg att man kan behöva skicka in en kompletterings anmälan om man inte fått betygen än, gäller det bara om man behöver ladda upp betyg på egen hand? Är det något jag kommer behöva göra eller kommer allt detta lösa sig automatiskt? Tänker så att min ansökan inte stryks.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, sista kompletteringsdag (om du gjort ansökan till svenska universitetsutbildningar med start hösten 2023) blir den 21 juni 2023, läs information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - Om din skola skickar över betygen automatiskt så kommer du på din inloggning på Antagning.se kunna se att ditt examensbevis kom in. Om du sista dag för komplettering, 21 juni 2023, inte kan se uppgifter om att ditt examensbevis är synlig för personal på antagning.se då behöver du ladda upp ditt examensbevis. Tekniker är inte alltid med oss, och det är ditt ansvar att se till att alla dina betyg blir personalen på antagning.se tillhanda så fort som möjligt men absolut senast sista dag för komplettering av ansökan.
    OBS! det är jättemånga ungdomar som är i samma situation: de går också sista året på gymnasiet och de får examensbevis tidigast i slutet av maj och sista dag för anmälan blir 17 april 2023, så om det inte var möjligt att komplettera efter sista dagen i anmälningsperioden, skulle ingen kunna börja på universitetet hösten efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Okej tack för svaret! Så jag ska bara hålla koll så att examensbeviset kommer in, och när det väl har kommit in löser sig allt automatiskt? Jag behöver alltså inte ändra något på anmälan, om jag har förstått det rätt? Kommer min anmälan räknas som en sen anmälan då också?
    • Milla : Om antagning.se kan se dina betyg som räcker för att du ska bedömas som behörig senast sista dag för komplettering, då kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Om du gjort din anmälan i tid, under anmälningsperiod (i år - t o m 17 april 2023) så är det en vanlig ansökan/anmälan, ej sen anmälan, för du sökte ju inom en vanlig anmälningsperiod. :)