Maria
    Hej.

    Efter åratal av funderande och praktiserande på hunddagis och zoobutik har jag kommit fram till att jag vill jobba med djur.
    Jag har nu kommit in på den enda csn-berättigade utbildning inom djurvård i hela landet och den ligger 66 mil ifrån där jag bor. Utbildningen är på distans men den har 7 träffar på plats med övernattning. Kommunen har godkänt utbildningen och jag börjar i slutet på September.
    Jag har diagnoserna asperger och social fobi vilket gör detta med dom långa resorna och övernattningen jobbiga för mig.
    Händer det någonsin att man kan anpassa utbildningen för någon med dessa diagnoser så att jag inte behöver åka på alla träffarna och istället kan ta dom praktiska sakerna på en praktikplats med en veterinär till exempel?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag tycker du ska berätta det som du berättar för oss här - till utbildningsansvariga på din utbildning och jag hoppas jättemycket på att de ska finna möjlighet att anpassa utbildning för dig.

    Olika anpassningar görs, men det finns inte några strikta bestämmelser ang. vilka rättigheter eleven har till anpassningar; ibland går det inte att anpassa så mycket som det skulle behövas, tyvärr.
    Tips: fråga om anpassningar nu, direkt. Om du får Nej som svar - åk på första träffen och se hur det kommer att kännas; förhoppningsvis blir det inte så farligt och du klarar det.

    Ett annat förslag som jag har: fundera på möjlighet att flytta till utbildningsorten - de 66 milen där utb.finns.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Mikael SYV